Inför Thea Tandhälsas marknadsintroduktion i Östergötland fick Avdelningen för industriell marknadsanalys vid Linköpings universitet uppdraget att göra en marknadsundersökning bland studenterna.
Syftet var att ta reda på deras attityd till tandvård samt att få kunskap om vilka faktorer som spelar en avgörande roll vid deras beslut rörande tandvård.
Studenter ingår nämligen i den statistiska gruppen "unga vuxna" där många kan anses vara låginkomsttagare.
Marknadsundersökningen bland LiU-studenterna visade att 27 procent av dem enbart går till tandläkaren vid akuta besvär.
Ett annat intressant resultat var att 88 procent av dem besökte tandläkaren i sin gamla hemort snarare än i den ort där de för närvarande studerar.
77 procent av studenterna angav samtidigt att de kan tänka sig att byta tandläkare om det finns ett billigare alternativ i närheten.
Ytterliggare en slutsats var att de faktorer som tydligast påverkarkar studentens attityd gällande tandvård är hur nöjd denne är med trovärdigheten samt tillgängligheten.
Pris är alltså inte den absolut avgörande faktorn för valet av tandvård, enligt marknadsundersökningens ansvariga.