54 år efter det att Chevan sattes ihop av GM Nordiska i Hammarbyhamnen, Stockholm, gungar hon fram längs smala, kullerstenslagda gator i Skänninges äldsta stadsdelar. Solens strålar reflekteras i lacken och får kromet att gnistra. Tant Grön är på hugget. Anders Blom erfar samma känsla som fyller bonden när korna släpps ut på vårbete.
Chevrolet 1954. Det mullrande krom- och hästkraftskriget mellan Ford och GM har ännu inte eskalerat. Tant Grön är återhållsam. Robust, bestämd, pålitlig och med glimten i ögat. Som en gammal fröken i folkskolan.
Folk vinkar. Folks leenden klättrar upp i öronhöjd när Tant Grön hälsar våren. Interiören är luftig, toppventilsexan - veteranspisen med anor från 20-talets slut - spinner mjukt och fjädringen lämnar inget i övrigt att önska. Vi snackar komfort i toppklass.
Tant Grön har varit i Anders Bloms ägo i tolv år. Hennes förflutna är kartlagt in i minsta detalj. Anders har släktforskat.
- Hon började som chaufförskörd direktionsbil i Stockholm, ägaren var ett försäkringsbolag.
Så följde ägarbyten. På 60-talet utsattes Chevan för mild custom. Originalfundamentalister skakar tänder, jag faller pladask. Kromlister från Bel Air, gangsterkeps och fenderskirts är ansiktslyftning som förhöjer charmen. Sak samma med krompåhänget på grillen.
Chevan var ursprungligen lackad i matt, ljusblå metallic. Farbror Blå, alltså.
1983 blev det könsbyte. Bilen lackades grön och 6-voltsbatteriet byttes till 12-volt. Tant Grön var född. Målmedveten, morsk och milt majestätisk.
Anders Blom har avverkat 16 amerikanare. Intresset föddes tidigt.
- 1973 var jag nio år och såg Sista natten med gänget på bio, sen var jag såld.
Men det är inte bara amerikanare som gäller. I förrådet finns också Amazon och PV. En av de två Amazonerna säljer han aldrig.
- I den har både min fru och vår äldsta dotter Victoria färdats hem från BB.
Frun, ja. Hon heter Anita.
- Med en sån här hobby gäller det att ha en förstående fru, det har jag.
Tant Grön fortsätter att dra blickarna till sig. Folk ler så där saligt som när de kikar på en unge i barnvagn. Och i ett av Anders garage står en en blå Cheva 54 och väntar.
- Helt orörd, har stått sen 1965.
Anders, plåtslagare numera, har just fixat nya bakskärmar. Visst, ja. Garaget i föräldrahemmet står inte tomt. Där ruvar en läcker Ford 57a. Skyliner! Anders och polaren Mårten Gustavsson har just satt motorn, en V8-Mercury, på plats. En förstående fru och hjälpsamma kompisar underlättar.