Tekniska verken bygger ny anlÀggning

Biogasen Ă€r miljövĂ€nlig – och i Linköping dessutom lönsam. Nu satsar Tekniska verken pĂ„ en anlĂ€ggning för flytande gas.

Mattias Philipsson, Anna Lövsén och produktionschef Ola Palmquist Àr pÄtagligt stolta över biogasanlÀggningen pÄ GÀrstad.

Mattias Philipsson, Anna Lövsén och produktionschef Ola Palmquist Àr pÄtagligt stolta över biogasanlÀggningen pÄ GÀrstad.

Foto: Åke Alvin

Linköping2018-04-13 19:00

MÄnga biogasanlÀggningar runtom i landet har det svÄrt med ekonomin. HÀromdagen meddelade till exempel Göteborg Energi att Gobigas lÀggs ner, efter investeringar pÄ nÀstan tvÄ miljarder kronor. Gobigas var ett pilotprojekt för att utvinna biogas ur restprodukter frÄn skogen.

I Linköping Ă€r lĂ€get ett helt annat. HĂ€r Ă€r det biogas frĂ„n matavfall som gĂ€ller, tillsammans med slakteriavfall, rester frĂ„n livsmedelsindustrin, fett, glycerol och etanol. Det Ă€r Sveriges största anlĂ€ggning i sitt slag – och den gĂ„r med vinst.

– 20 miljoner i fjol. Det Ă€r inga jĂ€ttepengar, med tanke pĂ„ att det ligger investeringar pĂ„ 500 miljoner kronor bakom, men det Ă€r i alla fall svarta siffror, sĂ€ger Anna LövsĂ©n, affĂ€rsomrĂ„deschef pĂ„ Tekniska verken.

Tekniska verken producerar biogasen, dotterbolaget Svensk Biogas sÀljer den. Mattias Philipsson Àr vd pÄ Svensk Biogas och han betonar att det inte bara handlar om ekonomi.

– Det handlar ocksĂ„ om samhĂ€llsansvar och miljöansvar. Biogas sluter kretsloppet. Vi tar hand om livsmedelsavfall och producerar brĂ€nsle till fordon och gödsel till bönderna som producerar nya livsmedel, sĂ€ger han.

Nu ska Tekniska verken Ă€ven börja producera flytande biogas, genom att rena den ytterligare och kyla ner den till minus 163 grader. Det krĂ€ver en investering pĂ„ 68 miljoner kronor, varav staten bidrar med nĂ€stan hĂ€lften, men det gör gasen lĂ€ttare att förvara och transportera. Framför allt öppnar det nya möjligheter att sĂ€lja gasen – flytande gas kan anvĂ€ndas av industrin och för att driva fartyg och tunga fordon.

– Flytande gas kommer starkt i hela vĂ€rlden, och bĂ„de Scania och Volvo har nu lanserat lastbilar som gĂ„r pĂ„ det. De kan förstĂ„s köras pĂ„ naturgas ocksĂ„, men mĂ„nga kommer förhoppningsvis att vĂ€lja biogas för att det Ă€r sĂ„ extremt klimatvĂ€nligt, sĂ€ger Mattias Philipsson.

Privatbilar kommer dÀremot att fortsÀtta köras pÄ vanlig, komprimerad biogas. Efter ett par tröga Är rÀknar branschen med att försÀljningen av gasbilar nu ökar, tack vare att de gynnas i regeringens nya bonus malus-system.

I slutet av 2019 hoppas Tekniska verken vara klar med sin anlÀggning för flytande gas, och dÄ tÀnker Svensk Biogas bygga minst en mack nÀra E4. Tillsammans med andra aktörer rÀknar Mattias Philipsson med att det bildas ett landstÀckande nÀt med mackar för flytande gas.

Samtidigt planeras ett samarbete mellan Svensk Biogas och Toyota Material Handling i Mjölby. Toyota har kallat till presskonferens om detta pÄ torsdag och skriver att det handlar om "ett för Sverige unikt samarbete".

Det ligger nÀra till hands att anta att samarbetet handlar om flytande biogas?

– Vi berĂ€ttar inget förrĂ€n pĂ„ torsdag, men jag kan sĂ€ga att det Ă€r nĂ„got som vi Ă€r vĂ€ldigt, vĂ€ldigt glada för, kommenterar Mattias Philipsson.

I dag tar Tekniska verken Ärligen emot ungefÀr 100 000 ton avfall till sin biogasanlÀggning. Ut levereras lika mÄnga ton gödsel till traktens bönder. Ut kommer ocksÄ 120 GWh biogas, vilket motsvarar 15 miljoner liter bensin. NÀr anlÀggningen för flytande gas Àr klar rÀknar man med att kunna öka produktionen till 150 GWh.

Cirka 15 kommuner levererar sitt matavfall till Linköping. De allra flesta hushÄll anstrÀnger sig för att göra rÀtt nÀr de sorterar, men det kommer ocksÄ in allt frÄn papp till bestick som mÄste sorteras bort pÄ GÀrstad. Och sÄ en sak till, som man helst vill slippa.

– Kattsand. MĂ„nga tror nog att det ska slĂ€ngas i Gröna pĂ„sen, men det vill vi inte ha, sĂ€ger Anna LövsĂ©n.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!