Det är företaget Energibolaget i Sverige AB som med hjälp av telemarketing- företag driver en kampanj i Linköping för att sälja el-abonnemang. Enligt Helena Sederström, informationschef på Tekniska verken, blir uppringda kunder informerade om att Energibolaget samarbetar med Tekniska verken/Östkraft.
-- Men vi har inget som helst samarbete med det här företaget.
Enligt Helena Sederström har hundratals kunder ringt till Tekniska verken med frågor om Energi-bolaget. Hon uppger också att företrädare för Energibolaget har ringt direkt till Tekniska verken och utgett sig för att vara kunder som vill ha ut uppgifter -- bland annat anläggnings-id, som behövs för att byta elbolag.
-- De har ljugit oss rakt upp i ansiktet. En person som ringde kundtjänst förra veckan utgav sig för att vara en tant, född --22. Vi ringde hem till den här tanten och hon hade blivit uppringd av en man som hade frågat efter massa konstiga uppgifter. Hon hade inte förstått någonting, säger Helena Sederström.
Enligt Tekniska verken är det framför allt äldre kunder som blivit uppringda av Energibolaget.
-- De är väl kanske lättast att få med på det här. Men många har ifrågasatt dem och har hört av sig till oss.
Peter Wärme är vd för Energibolaget i Sverige AB. Han säger att de som säljer företagets elabonnemang ska följa ett samtalsmanus. Och i det manuset står ingenting om att företaget skulle samarbeta med Tekniska verken/Östkraft.
-- Jag vet inte om det är någon enskild som har gjort något misstag. Vi har ett klart samtalsmanus och ett regelverk som säger vad som händer om man överträder det. Den telefonförsäljaren får lämna projektet.
Peter Wärme förnekar inte att felaktiga uppgifter kan ha förekommit i samtalen med potentiella kunder. Men han förnekar att det skulle vara ledningen som sanktionerat metoden.
-- Vi vill ha nöjda kunder och vill slåss med vårt erbjudande. Gör vi fel så måste vi rätta till det. Jag vill bara skapa en konkurrenssituation.
Tekniska verken har nu kopplat in sina jurister för att undersöka möjligheterna att sätta stopp för Energibolagets försäljningsmetoder.
-- Det här är tråkigt för branschen som helhet som inte har världens bästa rykte. Det är tråkigt att det finns aktörer på marknaden som inte följer de normer som finns, säger Helena Sederström.