Den uppmaningen får kommunen i ett medborgarförslag med anledning av att planeringen för nya Eddan - den stora parkeringen vid Drottninggatan - snart tar fart. Inriktningen har ändrats. I stället för två parkeringshus ska stadens sista tomma centrala kvartersyta fyllas med flerbostadshus i fyra våningar med affärer i gatuplanet.
Outnyttjade pärlor"Ta chansen att binda ihop Trädgårdsföreningen med stadskärnan via den vackra Apotekaregatan. Bygg vackra hus med innergårdar och grönytor lämpade för restauranger, caféer, hantverk eller liknande. Varför inte en saluhall? Hospitalstorget och Apotekaregatan är pärlor som till stora delar känns öde och outnyttjade", står det i medborgarförslaget.
Där föreslås också att kommunen ska "snegla på Norrköpings Knäppingsborg" vid utformningen av Eddan (se faktaruta).
Går att knyta ihopLandskapsarkitekt Michael Porath är kommunens projektledare för detaljplaneringen av Eddan, men omstarten ligger än så länge i sin linda. Han är positiv till tanken att låta Trädgårdsföreningen närma sig stadskärnan via passagen vid Drottninggatan.
- Det låter som en vettig idé. Apotekaregatan är en fin axel som leder in i Trädgårdsföreningen. Det finns jättegoda möjligheter att knyta ihop dessa i ett modernt innerstadskvarter, säger han.
Faktum är att man långt upp i city, på 300 meters håll från Trädgårdsföreningen, kan se fontänens vattenspel. Sikten är fri ända uppe från backkrönet på Apotekaregatan nära Domkyrkoparken.
- Siktlinjen är viktig, så den ska man inte plantera igen. Däremot vore det fint om man kunde utöka den gröna delen invid Eddan och låta träden stå i en sammanhängande del som en förlängning av entrén till parken. Det skulle kunna bli en trevlig plats, säger stadsträdgårdsmästare Lotta Johansson.
Hon lockas också av tanken på medborgarförslaget om en saluhall och café i nya Eddan som kan göra att fler även upptäcker Trädgårdsföreningen alldeles i närheten.
Vackert och funktionelltHur kontakten med stadskärnan kan överbryggas beror mycket på vad som ska ske med trafiken på Drottninggatan. Med de 12 000 bilar som passerar här per dygn fungerar den som en barriär mellan city och Trädgårdsföreningen. Inom ett par år planerar kommunen att flytta busstrafiken från Storgatan till Drottninggatan, men det förutsätter att biltrafiken minskar. Med färre bilar kan det sedan bli lika enkelt att promenera över Drottninggatan som det idag är vid Stora torget.
- Till vintern ska vi ha en trafikplan klar för stadskärnan för att kunna se helheten och bedöma konsekvenserna av att minska trafiken på Drottninggatan, säger kommunens trafikplanerare Christer Nilsson.
Han betonar att punkten vid Apotekaregatan är viktig och att det planeras för en ny busshållplats i närheten av Trädgårdsföreningens entré.
- Det kommer att kunna bli en både vacker och funktionell plats, säger han.