Trafikverket kritiseras efter tågolyckan i Kimstad

Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Trafikverket efter tågolyckan i Kimstad. De anser att tåget färdades i för hög hastighet. - Det är inte acceptabelt att susa förbi i sådan fart, säger inspektören Bertil Sandberg.

Tågen fick köra i 110 förbi arbetsplatsen vid spåren i Kimstad. Nu kräver Strukton Rail hastighetsbegränsning till 40 km/tim.

Tågen fick köra i 110 förbi arbetsplatsen vid spåren i Kimstad. Nu kräver Strukton Rail hastighetsbegränsning till 40 km/tim.

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2010-09-28 06:44

Det har gått två veckor sedan en ung kvinna omkom och 17 personer skadades när ett X2000-tåg kolliderade med en traktorgrävare i Kimstad.

Enligt Arbetsmiljöverkets inspektion tyder ingenting på att företaget Strukton Rail och dess två underentreprenörer som arbetade med spårbytet agerat vårdslöst.

Inte rimlig hastighet

I stället riktas nu kritik mot Trafikverket eftersom tåget tilläts passera i 130 kilometer i timmen trots att det pågick spårarbete intill.

- Det handlar om några decimeter mellan spåren och det är inte rimligt att susa förbi i så hög fart. På motorvägen skulle bilar aldrig dra förbi i 110, vi undrar vad skillnaden är, säger Bertil Sandberg.

På Trafikverket vill man inte kommentera olyckan eftersom utredning pågår.

- Utredningen får visa vad vi kunde gjort annorlunda, säger Jörgen Niklasson, trafiksäkerhetschef, järnväg, på Trafikverket,

Strukton Rail begär nu att hastigheten sänks till 40 kilometer i timmen vid spårarbeten, annars tvingas de lägga ner arbetet när spåren trafikeras.

"Orimligt krav"

- Det innebär givetvis stora kostnadsförluster för oss, men vi kommer inte att arbeta om det är trafik med högre hastighet på spåren, säger Strukton Rails kommunikationschef Sven Kristiansen.

Trafikverkets Jörgen Niklasson anser dock att kravet är orimligt.

- Riskbedömningen måste göras för varje enskilt spårarbete. Sänkt hastighet kan också medföra en hel del risker, pressade lokförare som måste komma rätt i tidtabellen till exempel, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om