Farlig väg till busshållplatsen. Bullerplank som tagit bort kontakten med omvärlden. En utfart som försvann.
Det är bara några exempel på kritik som boende vid riksväg 35 framfört, efter ombyggnaden till 2+1-väg. Andra klagar på att det blivit svårt att hämta posten, att hastigheten på vissa sträckor är för hög och att utfarter blivit farliga för att bullerplanken skymmer sikten.
Trafikverkets projektledare Gustav Simmons har valt att svara på kritiken per mejl. Så här skriver han:
"Vi kommenterar generellt inte enskilda ärenden mellan Trafikverket och privatpersoner i media, utan det är något vi tar i de dialoger som finns. I Trafikverkets arbete med väg 35 har projektet inkluderat samråd där berörda fastighetsägare och närboende fått lämna synpunkter och önskemål. Det betyder dock inte att vi alltid kan möta dessa önskemål. Vår verksamhet handlar om tuffa prioriteringar där vi måste ta hänsyn till flera olika aspekter och väga kostnader mot samhällsnyttan."
När det gäller Bernt-Åkes Karlssons farliga väg till bussen kommenterar Trafikverket så här:
"Trafikverket har gjort en bedömning av vad som skapar mest samhällsnytta på det stora hela. Trafikräckena bidrar till ökad säkerhet, inte minst mitträcken som motverkar farliga kollisionsolyckor. Vi kan inte utifrån de förutsättningar vi har heller ta mer mark i anspråk för att till exempel göra en gångväg, det kräver fri upplåtelse från markägare.
Kan ni göra något för att åtgärda Bernt-Åkes farliga väg till bussen?
"Det är inte onormalt att fastigheter ej ansluts till kollektivtrafik utmed statligt vägnät. Det är ett avvägande man gör från fall till fall, främst kopplat till dialog med respektive kollektivtrafikorganisation. Bland annat tittar man på antalet på-/avstigande vid respektive hållplats och anpassar standard utifrån detta. Det kan innebära att man exempelvis tittar på parallella vägnät i området och var gångvägar, anslutningar och placering av busshållplats gör störst nytta. Tyvärr är detta ett avvägande som behöver göras i planeringsstadiet och kan resultera i att tillgängligheten blir sämre."
Varför flyttades busshållplatsen?
"Vi har hanterat busshållplatsernas lokalisering utmed sträckan i samråd med Region Östergötland och Östgötatrafiken. Placeringar har skett utifrån antal resande och där de skapar mest samhällsnytta."