I västra delen av Linghem finns stora utbyggnadsplaner för bland annat över 300 bostäder. Dessutom ska en ny förbifart byggas väster om samhället, med en tunnel under järnvägen för att ansluta till gamla E4.
Just nu finns det stora frågetecken kring förbifarten och tunneln, eftersom det uppdagats att Trafikverkets prognos pekar på att byggkostnaden stigit från 129 miljoner kronor till 265 miljoner. Men om vägprojektet blir av är frågan vad som händer med de gamla infarterna till Linghem.
Den trånga tunneln under järnvägen i väster ska vara kvar som gång- och cykeltunnel, därom är kommunen och Trafikverket överens. Men när det gäller bron över järnvägen i östra Linghem är frågetecknen desto större.
Kommunens stadsplaneringschef Alisa Basic skriver så här i ett mejl till Corren: "Den ska inte rivas ... utan bron blir kvar som gång- och cykelbro. Eventuellt även för lättare motorfordon, läs personbil, under överskådlig framtid".
Enligt Henrik Pihl, projektledare på Trafikverket, är planen tvärtom att riva bron.
– Den är i så dåligt skick. Den är bara temporärt reparerad för att fungera tills den nya infarten är klar, säger han.
Henrik Pihl berättar att brons öde kan komma att hanteras som ett så kallat förändringsärende den dag Linghem fått en ny infart.
– Då ska det ske en statusbesiktning av Tellbovägen och bron. Och så får det bli en förhandling med kommunen.
Om det inte blir någon ny infart och förbifart, för att det blivit för dyrt?
– Då måste vi byta bron.