Oväsendet är öronbedövande i tunneln vid Linköpings centralstation. Personal från Trex AB är i full färd med att bila bort plattor och betong i trapporna. Ett par av trapporna är avstängda, liksom halva tunneln, men det går att ta sig fram till alla perronger.
Arbetena på stationen kommer att pågå till vecka 41.
– Huvudorsaken till att vi gör det här är att markvärmen inte fungerar längre. Sedan var det också dags för en uppdatering av ytskikten, säger Magnus Sandberg på Trafikverket.
När markvärmen fungerade höll den snö och is borta från trapporna och i en del av tunneln. Nu ska värmen installeras i hela tunneln.
– Det gör att vi slipper vara där skotta och isbekämpa. Det har varit ganska kostsamt, säger Magnus Sandberg.
Är det värt att lägga 14 miljoner på Linköpings station? 2035 ska ju Ostlänken vara klar, med en ny station, om Trafikverkets tidsplan håller.
– Det är många resenärer som kommer att passera här varje dag alla de åren som är kvar. Jag tycker helt klart att det är värt att pumpa in de här miljonerna för att minska skaderisken, höja upplevelsen och få en mer robust anläggning, säger Sandberg.
Enligt ett gammalt avtal betalar kommunen 80 procent och Trafikverket 20 procent av underhållskostnaderna i trapporna och tunneln.
– Men för det här arbetet betalar Trafikverket 40 procent. Vi tyckte att det var viktigt att få det gjort, kommenterar Samuel Lundberg,
stationsförvaltare på Trafikverket.