Förändringen i synsätt är ett led i att göra kommunen mera turistvänlig. Det görs genom att satsa mindre på att maximera bötesbeloppen och istället hjälpa till att göra stan mera trivsam och välkomnande. Det är i alla fall tanken med ett beslut som kommunstyrelsen tog vid sitt tisdagsmöte. Beslutet syftar till att förenkla det här med att parkera, hitta parkering och – inte minst – betala för densamma.
Hur svårt kan det inte vara att hitta p-platser eller betala? Ingen parkering är den andra lik, systemen skiljer sig beroende på vem som är ansvarig för platsen. Det vill kommunen ändra på. Alla som parkerar på kommunal mark i Linköping ska mötas av samma system, är tanken.
I beslutsunderlaget konstaterar kommunledningen att tekniken nått långt på parkeringsområdet och utvecklingen fortsätter. Enligt samma underlag beskrivs Dukaten – det kommunala parkeringsbolaget – som väl framme i utvecklingen som rör tekniska lösningar med appar, mobilbetalningen och andra teknikens under.
För att göra det här möjligt och samtidigt följa lagen måste St Kors fastighetsbolag AB (som Dukaten ingår i) bilda ett dotterbolag. Bolagets namn är Dukaten Parkeringsservice AB vars huvuduppgift kommer att ligga på parkeringsövervakning och teknisk parkeringsservice men där personalen som sagt ska agera lite mera som turist- och trafikvärdar.
Johan Kristiansson, vd för Sankt kors, och Mattias Skeppstedt Marknadsutvecklare Dukaten och St Kors, kommer att vara styrelserepresentanter fram till bolagets årsstämma.
Det slutgiltiga beslutet kommer att tas av kommunfullmäktige.