Frågan om avfallstaxan, alltså kommunens avgift för att hantera kommuninvånarnas sopor, blir årligen en het potatis. Enligt kommunallagen ska verksamheten redovisa ett "plus minus noll-resultat" och finansieras genom självkostnadsprincipen. Detta gör att Tekniska verken, trots att bolaget räknar med en vinst på 1,5 miljard kronor under 2023, vill höja avfallstaxan med 13 procent.
– I ett läge, där Linköpingsborna drabbas av ökade kostnader, så känns den här höjningen inte så bra. Men det finns ändå tre anledningar till att den är rimlig. Huvudanledningen är att de ökade kostnaderna till mångt och mycket ligger utanför bolagets kontroll. För det andra kommer bolaget att leverera en ökad service till Linköpingsborna i form av till exempel söndagsöppet. För det tredje är vår avfallstaxa fortfarande låg i paritet med andra kommuner, sa Niklas Borg (M) när taxan skulle klubbas.
– De flesta här inne tycker nog också att vi ska följa lagar och regler.
Linköpingslistans Michael Cocozza, tillika Miljöpartiets Jenny Ivner, ansåg att beslutsunderlagen innehöll för knapphändig information om anledningen till behovet att höja taxan. Därför efterfrågades en mer detaljerad redovisning.
– Bolaget har budgeterat för en omsättning på 160 miljoner kronor för avfall och det ska vara ett nollresultat vid årets slut. Den stora kostnadsökningen handlar om insamlingen i form av bland annat transporter – det handlar om cirka 20 miljoner kronor, sa Niklas Borg medan det, enligt Tekniska verken, bland annat även handlar om ökade kostnader för utsläppsrätter och krav på bioplats i gröna påsen.
Sverigedemokraterna och Chris Dahlqvist ansåg att kommunen, trots lagkrav, inte borde genomföra höjningen utan att Tekniska verken borde finansiera de ökade kostnaderna för avfallsverksamheten i budgeten.
– Det är inte orimligt att kommunen hjälper medborgarna i det här läget genom att inte göra den här typen av höjningar. Vi går mot en tuff vinter där många oroar sig för framtiden, sa SD:s gruppledare.
Fullmäktige valde trots detta att klubba igenom höjningen som för ett hushåll, som slänger 310 kilo sopor om året, innebär 21,5 kronor mer i månaden. Den fasta avgiften höjs med tio kronor och priset per kilo höjs från 3,35 till 3,79 kronor.