Tvätt förhindrar motorskador

Foto:

LINKÖPING2005-01-28 00:00

Men den finns lösningar, utan att man behöver plocka ner hela motorn. För att få bort resterna av den gamla oljan kan motorn spolas ren. Efter att oljan har släppts ut i tråget kopplas en maskin till motorn, och en smörjande tvättlösning sprutas in.

-- Rengöringen minskar slitaget i motorn, och förlänger på så sätt bilens livslängd, säger Bossing Karlsson, som driver bilverkstad i Linköping.

Längre intervaller

I Östergötland finns ett fåtal verkstäder som använder en maskin för att få motorn ren inuti. Systemet heter Engine Flush, och har funnits på marknaden i omkring två år.

-- Serviceintervallerna förlängs på allt fler bilar, och det innebär att oljebyten inte behöver göras förrän vid var 3 000:e mil. Många bilägare tror att det räcker, men kör man ofta kortare sträckor i stan är risken stor att motorn tar skada.

I serviceboken står exempelvis att bilens serviceintervaller är 3 000 mil, eller en gång om året. Men en normalbilist som kör omkring 1 500 mil per år tänker mer på att man slipper boka servicetid på verkstan lika ofta som tidigare.

-- Det är i regel andrahandsägaren som drabbas av problemen. När bilen är ny händer sällan något, mer än att man kanske märker att motorn är väl törstig på olja.

Bossing anser att det är bättre att använda en något billigare olja och byta oftare, än att köra med en högeffektiv olja i motorn i exempelvis två år.

Partiklar försvinner

Men absolut bäst är att rengöra motorn vartannat eller vart tredje år.

-- En sådan här maskin kostar runt hundratusen kronor. Det är en ganska stor investering. Men trots att vi inte marknadsfört produkten har vi ungefär en kund om dagen som vill ha motorn rengjord i samband med oljebyte.

En spolning av en normal motor i en personbil tar tio minuter. När den smörjande vätskan spolas igenom motorn via oljefilteruttaget och pluggen i oljetråget försvinner många partik-lar som orsakar motorslitage.

-- En motorrengöring kan göras även på äldre bilar, med motorer som gått 20 000 mil och mer. Men här har i regel fastnat så mycket sot och slaggprodukter att det kan bli svårt att få motorn helt ren.

Bossing tar in en Saab 9-5 Aero, med en miljöklassificerad motor på 250 hästkrafter, i bilverkstan. Bilen är av årsmodell 2003 och har gått 4 800 mil. Det senaste oljebytet skedde för några månader sedan.

Mörk och förorenad

Den gamla oljan som tappas ur motorn är mörk och förorenad, bara efter 400 mils körning. Bossing kopplar in slangar från maskinen till motorn, dels på oljefilteruttaget, dels på pluggen i oljetråget, där lösningen sugs ut. Den gamla oljan som är kvar i motorn tas om hand i en behållare med filter, som samlar upp partiklarna.

Efter tio minuter är det klart. Motorn är ren, och ny olja kan fyllas på.

-- Det blir lite rengöringsvätska kvar i motorn efter spolningen. Men medlet är smörjande, och blandar sig med den nya oljan.

Drar mer olja

En trend är att nyare bilar drar mer olja. Det beror på att motorerna är tätare och inte så ventilerade som förr. När vevhusventilationen fungerar dåligt kan motorn utsättas för stora påfrestningar, exempelvis vid korta körsträckor och mycket stadskörning. Bland annat har Saabs fyrcylindriga turbomotorer från och med 1998 års modeller det här problemet.

-- Ett råd är att kolla oljan, och byta den oftare än vad som står i servicehäftet. Jag vet bilägare som byter olja var tusende mil, säger Bossing.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om