Det rÄder ett lugn före stormen pÄ fÀltet som breder ut sig mellan universitetet och Vallaskogen. Det Àr egentligen bara enstaka jordhögar och byggbaracker som avslöjar att nÄgot Àr pÄ gÄng.
FramĂ„t vĂ„rkanten kommer det hĂ€r att vara en intensiv byggarbetsplats â mĂ„nga byggherrar ligger i startgroparna och sĂ„ mycket som möjligt ska vara klart nĂ€r det Ă€r dags för bomĂ€ssa 2017.
Under ytan hÀnder det desto mer. Tekniska verkens projektledare Gunnar Rydin visar oss in i en anonym, blÄ container och ner för en ranglig trappa. SÄ promenerar vi ut i det nya kulvertsystemet. HÀr Àr full stÄhöjd, 2,2 meter, men kabelstegar och taklampor gör att vi fÄr nytta av vÄra hjÀlmar dÄ och dÄ.
Kulverten Ă€r fylld av rör och ledningar lĂ€ngs sidor och tak. HĂ€r finns allt: fjĂ€rrvĂ€rme, vatten, avlopp, el, fiber och sopsuganlĂ€ggning â alla Vallastadens sopor ska sugas till en central vid ett av parkeringshusen. Om nĂ„gon kund bestĂ€ller fjĂ€rrkyla finns det förberett för det ocksĂ„.
NĂ€r kulvertsystemet Ă€r fĂ€rdigbyggt blir det 1 800 meter lĂ„ngt â Ă€nnu Ă„terstĂ„r ett par hundra meter att bygga. Efter en stunds promenad kĂ€nner jag mig ganska vilse och Ă€r glad att Gunnar Rydin Ă€r med som guide.
â Vi kommer att mĂ€rka upp vĂ€ggsektionerna med nummer sĂ„ att det blir lĂ€ttare att orientera sig, berĂ€ttar han.
HĂ€r och var pĂ„gĂ„r arbeten. Kulvertarna av plast â alltifrĂ„n 2 till 31 meter lĂ„nga â svetsas ihop. FjĂ€rrvĂ€rmerör ansluts till vĂ€rmevĂ€xlare, tak isoleras. Med jĂ€mna mellanrum leder kulverten ut i större betongkamrar â det Ă€r hĂ€rifrĂ„n som fastigheterna ska anslutas och det Ă€r genom kamrarnas tak man gĂ„r ner om man i framtiden behöver göra större underhĂ„llsarbeten.
NÀr Linköpings kommun beslutade sig för att satsa pÄ en bomÀssa sattes ribban högt. Det hÀr ska bli en stadsdel som Àr vÀrd att visas upp. För Tekniska verkens del innebar det att försöka lösa infrastrukturen pÄ ett nytt, bÀttre och mer hÄllbart sÀtt.
â Vi hade workshops och sĂ„ smĂ„ningom vĂ€xte den hĂ€r idĂ©n fram, berĂ€ttar Gunnar Rydin.
Kulvertsystem finns det överallt i vÀrlden, ibland sÄ stora att det gÄr att köra lastbil i dem. Det unika i Vallastaden Àr dels kombinationen med plastkulvertar och betongkamrar, som med sin tyngd gör att plasten inte flyter uppÄt i den vattenbemÀngda lerjorden. Dels lyckas man fÄ in allt pÄ liten yta, vilket Àr viktigt i Vallastaden. Det blir en ovanligt tÀtbebyggd, bilfri stadsdel med smala gator och det hade varit svÄrt att fÄ plats med alla rör och ledningar pÄ konventionellt sÀtt.
Ovan jord finns det stora fördelar med kulverttekniken.
â Vi frigör mark Ă„t byggarna. Eftersom vi inte kommer att behöva grĂ€va upp gatorna gĂ„r ytorna att möblera med trĂ€d och cykelparkeringar, sĂ€ger Klas Gustafsson som Ă€r vice vd pĂ„ Tekniska verken.
Tekniken Àr dyrare Àn att göra som man brukar, lÀgga ner rören i en grusbÀdd.
â Men just i Vallastaden Ă€r det nog en likvĂ€rdig kostnad. HĂ€r Ă€r det sĂ„ besvĂ€rliga markförhĂ„llanden och sĂ„ trĂ„ngt att det hade varit svĂ„rt med konventionell teknik, sĂ€ger han.
PÄ sikt finns det ekonomiska vinster att rÀkna hem. Plastkulvertarna ska hÄlla i 100 Är och underhÄllsarbetena blir enklare. Med jÀmna mellanrum kan alla rör inspekteras för att se nÀr det Àr dags att göra nÄgot. Tekniska verken har sökt tvÄ patent pÄ tekniken som kanske kan ge inkomster i framtiden.
â Vi utvecklar och bygger samtidigt. Nu försöker vi effektivisera genom att fĂ„ sĂ„ mycket som möjligt prefabricerat, sĂ€ger Klas Gustafsson.