De båda grannorterna nordväst om Linköping har vuxit mycket under de senaste åren. Flera nya detaljplaner har tagits fram och diskuterats på samråd – där ortsborna närvarat. Senast handlade det om besökscentret som Göta kanalbolag planerar vid Bergs slussar. I stort sett varje gång är det trafiken som har överskuggat agendan. Med anledning av detta har kommunens miljö- och samhällsbyggnadsförvaltning inlett en trafikutredning. Anna Wallroth är gruppchef för enheten infrastruktur, som ansvarar för utredningen.
– Trafiken berör ju inte bara ett enda projekt utan vi behöver titta på hela trafiksystemet i Ljungsbro och Berg. Planen framåt är att genomföra en trafikutredning utifrån planerad utveckling på orterna samt utifrån de boendes egna synpunkter. Därefter ska vi ta fram förslag på åtgärder både kortsiktigt, de närmsta åren, och på ett längre perspektiv, säger hon.
Tisdagens möte, som hölls i Bergs församlingshem, var en del av trafikutredningen. Syftet var att samla in synpunkter och tankar, om trafiksituationen, från de boende i området. Allt skulle ske genom en workshop i mindre grupper – men upplägget mötte snabbt motstånd bland flera av de drygt 100 Berg- och Ljungsbrobor som trängdes i församlingshemmet.
– Vi är 100 glada amatörer som ska sätta oss och rita ihop något som ska bli ett förslag – men det måste ju finnas alternativ på lösningar som ni som är proffs, och som jobbar med det här varje dag, redan har. Det vore jättebra om ni presenterade dem innan vi sätter oss här och börjar om från blankt papper, sa Jörgen Lööv, som är ordförande i IFK Wreta Kloster, och fortsatte:
– De här problemen är så givna för oss som bor här ute. Övergångsstället vid kanalen är en sak. Korsningen här vid kyrkan är en annan. Ni är välkomna ut hit tidigt en morgon, eller på eftermiddagen, så ser ni det själva.
Mötet fortsatte med mer eller mindre upprörda inspel från besökarna om hur trafiksituationen upplevs. Den bergtäkt som eventuellt ska anläggas i Stjärnorpsskogarna, och som länsstyrelsen snart ska besluta om, har spätt på oron. Att kommunen har gett positiva planbesked till mellan 1 000 och 2 000 bostäder på orterna är också en bidragande orsak.
Säkerheten för ortens barn och unga lyftes som argument.
– Stjärnorpsvägen som går genom Berg är redan i dag hårt trafikerad. Det kommer att bli en propp i trafiken, från maj till september, när vi har båttrafik på kanalen, sa Bergsbon Marie Nilsson Hyll och hennes man Stefan Hyll fortsatte:
– Vi kan inte ha timmerbilar som kör genom byn i 70 knyck. Trafiken är inte säker.
Marianne Karlsson, även hon boende i Berg, var oroad över trafiksituationen:
– Jag tycker att det är jättetrevligt att man utvecklar orterna men det måste harmonisera med infrastrukturen. Trafiken är svår redan i dag – speciellt på sommaren. Vid korsningen, i närheten av Vreta Kloster kyrka, skulle jag gärna se att man byggde en rondell.
Det var få av besökarna som stannade kvar och genomförde kommunens workshop. De som gick uppmanades att, inom de kommande tre veckorna, lämna in sina synpunkter via ett formulär på kommunens hemsida istället.
– De flesta välkomnar en utveckling på orterna även om man har olika uppfattning om hur mycket som ska byggas. Men istället för att ha samrådsmöte efter samrådsmöte, i delprojekt efter delprojekt, tycker jag att kommunen ska lösa huvudfrågan – alltså trafiken. Vi vill ha ett beslut, sa Jörgen Lööv efter mötet.
Kommunens plan är att, vid ett nytt möte under maj månad, kunna presentera trafikutredningens resultat – även om tisdagens möte inte gick som planerat.
– Det fanns en förväntan om att besökarna skulle få se lösningar på trafiksituationen – men vi ville snarare gå in i ett tidigt skede och lyssna in boendes synpunkter som ett underlag till utredningen, säger Anna Wallroth.
Känner du att ni skulle ha haft något att presentera?
– Man kan alltid fundera på upplägg, men samtidigt ville vi lyssna in förutsättningslöst och inte styra diskussionen. Vi har inte heller något färdigt resultat som vi kunde presentera i dagsläget.
Ni hade inte kunnat visa ert pågående arbete?
– I och med att det inte är färdigbearbetat blir det fel att visa något som är ett arbetsmaterial. Jag förstår att det finns många tankar om trafiksituationen. Ortsborna vill se en förändring, och man vill att kommunen tar tag i saken, säger Anna Wallroth.