â Jag blev förvĂ„nad och överraskad över att man har hamnat i den hĂ€r situationen och det kĂ€nns olustigt, men jag kĂ€nner mig trygg med att eleverna kan byta utbildningssamordnare och att vi har vidtagit Ă„tgĂ€rder omedelbart för att fĂ„ klarhet, sĂ€ger Fredrik LundĂ©n (M), ordförande i arbetsmarknadsnĂ€mnden som har ansvar för vuxenutbildning i kommunen.
Efter nyheten om oro bland ukrainska SFI-elever pÄ skolan Astar pÄ grund av att en lÀrare spridit rysk krigspropaganda pÄ Facebook, gav Fredrik Lundén avdelningschefen för gymnasie- och vuxenutbildning pÄ Linköpings kommun, à sa Ridne, i uppdrag att skyndsamt sÀkra en bra utbildning framÄt. Det innebÀr att Centrum för vuxenutbildning ska göra en djupare granskning av skolan utifrÄn saklighet, allsidighet och demokratiska vÀrderingar.
Ă sa Ridne sĂ€ger, nĂ€r vi trĂ€ffar henne efter Correns publiceringar, att hon har kĂ€nt till att det funnits oro hos elever med anledning av en lĂ€rare med ryskt ursprung. Enligt den information som hon tidigare har fĂ„tt frĂ„n skolans rektor ska den aktuella lĂ€raren ha förnekat att nĂ„gra proryska inlĂ€gg publicerats â och situationen uppgavs inte pĂ„verka undervisningen.
DÀrför valde Linköpings kommun som huvudman att inte gÄ vidare med fallet dÄ.
I Correns granskning av inlÀgg pÄ lÀrarens Facebookprofil, som frÀmst publicerats vÄren 2022, sÄ har vi med hjÀlp av en expert pÄ omrÄdet kunnat slÄ fast att delningarna Àr klassisk rysk propaganda och desinformation.
â I samtal med rektor uppgavs att lĂ€raren Ă€r omtyckt och fĂ„r bra omdömen av sina undervisningsgrupper. Om det dĂ€remot finns indikationer pĂ„ att privata Ă„sikter pĂ„verkar hur man utför sitt uppdrag, dĂ„ finns skĂ€l att man som arbetsgivare eller huvudman agerar. Men det fanns inga sĂ„dana indikationer, förklarar Ă sa Ridne.
PrivatÀgda Astar har, genom sitt uppdrag frÄn Linköpings kommun, ansvar för att utföra vuxenutbildning. Huvudmannens ansvar Àr att sÀkerstÀlla att undervisningen följer de styrdokument som finns och att eleverna blir behandlade pÄ rÀtt sÀtt.
â Skolan har i princip det fulla ansvaret för utbildningen och nĂ€r det kommer till personal sĂ„ kan inte vi gĂ„ in och tycka, sĂ€ger Ă sa Ridne.
Det innebÀr att varken politiker eller tjÀnstemÀn pÄ kommunen har möjlighet att pÄverka i detaljer, som till exempel i personalfrÄgor.
â Det hĂ€r Ă€r en vĂ€ldigt komplex situation med mĂ„nga olika bottnar. Jag har full förstĂ„else för elevernas reaktioner och upplevelser, men frĂ„n ett arbetsgivarperspektiv sĂ„ finns ju yttrandefriheten som vi inte kan ha Ă„sikter om.
Som lösning pÄ elevernas oro har skolan erbjudit berörda att byta grupp eller byta till den kommunala aktören Linvux. à tgÀrden, att det Àr eleven som fÄr flytta pÄ sig och inte tvÀrtom, har i kommentarsfÀlt i samband med vÄra publiceringar vÀckt starka reaktioner.
Fredrik Lundén tycker att den kritiken Àr mÀrkligt stÀlld.
â Det Ă€r ju ett fritt val. Det hĂ€r Ă€r vuxna mĂ€nniskor som inte har skolplikt och det hĂ€r Ă€r en möjlighet som vi erbjuder. Det finns ingen som tvingar en elev att gĂ„ SFI och vi erbjuder tvĂ„ möjligheter att vĂ€lja aktör, sĂ€ger han.
PÄ kommunens hemsida anges att skolbyte endast beviljas i undantagsfall om det finns sÀrskilda skÀl. OcksÄ à sa Ridne sÀger att kommunen normalt sett Àr restriktiva med byte av skola. Den bilden delas inte av Fredrik Lundén.
â Det Ă€r oerhört enkelt att byta mellan de tvĂ„ aktörerna om man av en eller annan anledning vill det. SĂ„ jag kĂ€nner mig jĂ€ttetrygg i att den möjligheten finns. Ibland diskuteras privat kontra kommunala utförare, för mig Ă€r det intressant att kunna sĂ€ga att vi kan erbjuda bra utbildningar och att det finns möjlighet att vĂ€lja.
Utredningen av Astar kan genomföras pÄ olika sÀtt, men ett vanligt förfarande Àr lektionsobservationer, intervjuer med elever, lÀrare och skolledning. Hur arbetet lÀggs upp eller hur lÄng tid en sÄdan process tar Àr svÄrt att sÀga i dagslÀget. Det kan efter utredning ocksÄ bli aktuellt med ytterligare uppföljningar.
à sa Ridne sÀger att det Àr för tidigt att stÀlla frÄgan om kommunen har förtroende för Astar.
â Vi behöver titta pĂ„ undervisningen. Vi gör ju kvalitetsuppföljningar kontinuerligt med alla privata aktörer och i det arbetet kan jag inte sĂ€ga att det finns skĂ€l för att vi inte skulle ha förtroende för Astar i nulĂ€get.
Astars verksamhetschef, Marja Giheden, svarar i ett mail hur de ser pÄ den kommande granskningen.
"Vi Ă€r mycket positiva till en granskning â vi vĂ€lkomnar alltid vĂ„ra bestĂ€llare. De fĂ„r Ă€ven information av oss löpande, sĂ„ ocksĂ„ i det hĂ€r fallet. Vi har fortsatt vĂ„rt arbete med att pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt ge vĂ„ra SFI-elever bĂ€sta tĂ€nkbara utbildning. De tre elever som uttryckt missnöje har vi pĂ„ olika sĂ€tt löst situationen för. Vi har fortsatt arbetet med att sĂ€kerstĂ€lla elevernas trygghet och nöjdhet."