– Jag blev förvånad och överraskad över att man har hamnat i den här situationen och det känns olustigt, men jag känner mig trygg med att eleverna kan byta utbildningssamordnare och att vi har vidtagit åtgärder omedelbart för att få klarhet, säger Fredrik Lundén (M), ordförande i arbetsmarknadsnämnden som har ansvar för vuxenutbildning i kommunen.
Efter nyheten om oro bland ukrainska SFI-elever på skolan Astar på grund av att en lärare spridit rysk krigspropaganda på Facebook, gav Fredrik Lundén avdelningschefen för gymnasie- och vuxenutbildning på Linköpings kommun, Åsa Ridne, i uppdrag att skyndsamt säkra en bra utbildning framåt. Det innebär att Centrum för vuxenutbildning ska göra en djupare granskning av skolan utifrån saklighet, allsidighet och demokratiska värderingar.
Åsa Ridne säger, när vi träffar henne efter Correns publiceringar, att hon har känt till att det funnits oro hos elever med anledning av en lärare med ryskt ursprung. Enligt den information som hon tidigare har fått från skolans rektor ska den aktuella läraren ha förnekat att några proryska inlägg publicerats – och situationen uppgavs inte påverka undervisningen.
Därför valde Linköpings kommun som huvudman att inte gå vidare med fallet då.
I Correns granskning av inlägg på lärarens Facebookprofil, som främst publicerats våren 2022, så har vi med hjälp av en expert på området kunnat slå fast att delningarna är klassisk rysk propaganda och desinformation.
– I samtal med rektor uppgavs att läraren är omtyckt och får bra omdömen av sina undervisningsgrupper. Om det däremot finns indikationer på att privata åsikter påverkar hur man utför sitt uppdrag, då finns skäl att man som arbetsgivare eller huvudman agerar. Men det fanns inga sådana indikationer, förklarar Åsa Ridne.
Privatägda Astar har, genom sitt uppdrag från Linköpings kommun, ansvar för att utföra vuxenutbildning. Huvudmannens ansvar är att säkerställa att undervisningen följer de styrdokument som finns och att eleverna blir behandlade på rätt sätt.
– Skolan har i princip det fulla ansvaret för utbildningen och när det kommer till personal så kan inte vi gå in och tycka, säger Åsa Ridne.
Det innebär att varken politiker eller tjänstemän på kommunen har möjlighet att påverka i detaljer, som till exempel i personalfrågor.
– Det här är en väldigt komplex situation med många olika bottnar. Jag har full förståelse för elevernas reaktioner och upplevelser, men från ett arbetsgivarperspektiv så finns ju yttrandefriheten som vi inte kan ha åsikter om.
Som lösning på elevernas oro har skolan erbjudit berörda att byta grupp eller byta till den kommunala aktören Linvux. Åtgärden, att det är eleven som får flytta på sig och inte tvärtom, har i kommentarsfält i samband med våra publiceringar väckt starka reaktioner.
Fredrik Lundén tycker att den kritiken är märkligt ställd.
– Det är ju ett fritt val. Det här är vuxna människor som inte har skolplikt och det här är en möjlighet som vi erbjuder. Det finns ingen som tvingar en elev att gå SFI och vi erbjuder två möjligheter att välja aktör, säger han.
På kommunens hemsida anges att skolbyte endast beviljas i undantagsfall om det finns särskilda skäl. Också Åsa Ridne säger att kommunen normalt sett är restriktiva med byte av skola. Den bilden delas inte av Fredrik Lundén.
– Det är oerhört enkelt att byta mellan de två aktörerna om man av en eller annan anledning vill det. Så jag känner mig jättetrygg i att den möjligheten finns. Ibland diskuteras privat kontra kommunala utförare, för mig är det intressant att kunna säga att vi kan erbjuda bra utbildningar och att det finns möjlighet att välja.
Utredningen av Astar kan genomföras på olika sätt, men ett vanligt förfarande är lektionsobservationer, intervjuer med elever, lärare och skolledning. Hur arbetet läggs upp eller hur lång tid en sådan process tar är svårt att säga i dagsläget. Det kan efter utredning också bli aktuellt med ytterligare uppföljningar.
Åsa Ridne säger att det är för tidigt att ställa frågan om kommunen har förtroende för Astar.
– Vi behöver titta på undervisningen. Vi gör ju kvalitetsuppföljningar kontinuerligt med alla privata aktörer och i det arbetet kan jag inte säga att det finns skäl för att vi inte skulle ha förtroende för Astar i nuläget.
Astars verksamhetschef, Marja Giheden, svarar i ett mail hur de ser på den kommande granskningen.
"Vi är mycket positiva till en granskning – vi välkomnar alltid våra beställare. De får även information av oss löpande, så också i det här fallet. Vi har fortsatt vårt arbete med att på bästa sätt ge våra SFI-elever bästa tänkbara utbildning. De tre elever som uttryckt missnöje har vi på olika sätt löst situationen för. Vi har fortsatt arbetet med att säkerställa elevernas trygghet och nöjdhet."