-- Det finns brister i trafiksäkerheten, säger Hans Sävenhed, som är trafiksäkerhetssamordnare på Vägverket region syd- öst.
Under de senaste åren har enkla åtgärder gjorts, som att röja i sidoområden mellan Vadstena och Motala, bygga ny infart vid Kungs Starby i Vadstena och anlägga en rondell i Ödeshög. Asfalteringsarbeten har utförts vid akuta lägen.
Men allt arbete är egentligen bara konstgjord andning.
-- Den automatiska fartkontrollen med tio kameraskåp mellan Alvastra och Vadstena har fått ner hastigheten. Men det är ingen bra väg.
--Olika hastighetsgränser som pendlar mellan 50, 70 och 90 är olyckligt. Dessutom finns det mycket tung trafik på vägen, säger Hans Sävenhed.
Omkring 20 procent av all trafik på riksväg 50 är tung trafik.
-- Lastbilstrafiken har ökat, och kommer säkert att öka mer framöver. Samtidigt har vi ett vägnät som inte klarar av detta. Det är mycket bekymmersamt, säger Peo Persson på Vägverket region sydöst.
Riksväg 50 är därför i stort behov av en ombyggnad, inte minst sedan planerna på en ny transportled mellan Skänninge och Motala helt strukits ur den nationella vägplanen.