Partiernas oro: Vägen kan bli ett huvudstråk för bilar

Nygårdsvägen runt Skäggetorp har pekats ut som en fysisk barriär som behöver byggas om för att minska isoleringen av stadsdelen. Nu kan delar av gatan istället bli ett huvudstråk för biltrafik. "Förstärker segregationen", säger Maria Moraes (MP).

Oppositionspolitikerna och gruppledarna Maria Moraes (MP) och Cecilia Helber (LL) är kritiska till att planprogrammet för Skäggetorps rivs upp och är oroliga för att Nygårdsvägen, i framtiden, kan bli en del av Y-ring.

Oppositionspolitikerna och gruppledarna Maria Moraes (MP) och Cecilia Helber (LL) är kritiska till att planprogrammet för Skäggetorps rivs upp och är oroliga för att Nygårdsvägen, i framtiden, kan bli en del av Y-ring.

Foto: Dennis Petersson

Linköping2023-12-18 05:00

"Året är 2035 och Skäggetorp har genomgått en spännande omvandling där stadsdelen nu öppnar sig och knyter band med sin omgivning". Så inleds det planprogram som Linköpings kommun, efter dialog med Skäggetorpsborna, klubbade år 2017. Ett planprogram är ett dokument som beskriver hur en stadsdel kan och ska utvecklas på längre sikt. Här finns en plan på 2 000 nya bostäder, bland annat radhus och bostadsrätter, men också på att anlägga tio nya kommunala parker och att dra Glyttingebäcken genom området. 

Kommunen pekar också ut Nygårdsvägen, som omringar hela Skäggetorp, som en fysisk barriär som bidrar till isoleringen av stadsdelen. För att motverka detta föreslås vägen, i planprogrammet, att byggas om till en stadsgata vilket bland annat skulle leda till ett smalare gaturum och en lägre hastighet.

undefined
Nyligen meddelade S+M-styret att planprogrammet för Skäggetorp rivs upp. Under onsdagen fattade samhällsbyggnadsnämnden beslut om just detta.

Nyligen meddelade S+M-styret att planprogrammet rivs upp. Orsaken är bland annat att stora delar av planprogrammet inte längre går att genomföra – bland annat på grund av Försvarsmaktens flygverksamhet på Malmen. Programmet ersätts istället av ett antal inriktningar som framöver ska fungera som vägledande för byggnationen i Skäggetorp.

Bland annat dessa:

  • Blandade bostadsformer och upplåtelseformer. Komplettering av villor, radhus, kedjehus och parhus.
  • Förtätning utmed stråk.
  • Främja levande bottenvåningar.
  • Minska Skäggetorp centrums barriäreffekt.
  • Förstärk gröna stråk inom stadsdelen och ut mot resterande Linköping.
undefined
"Vi är inte emot de satsningar som S+M-styret aviserar att de vill göra men det vi saknar är hur det långsiktigt ska bli med Skäggetorp. Vi saknar en övergripande plan för hela området", säger Cecilia Helber när hon, tillsammans med Maria Moraes, träffar oss i Skäggetorp.

S+M-styrets beslut att riva upp planprogrammet har fått fyra oppositionspartier att reagera och gå samman – nämligen Miljöpartiet, Linköpingslistan, Liberalerna och Vänsterpartiet. När vi träffar gruppledarna Maria Moraes (MP) och Cecilia Helber (LL) i Skäggetorp är de bland annat kritiska till att visionen, om att göra Nygårdsvägen till en stadsgata, inte finns med bland de nya inriktningarna. Istället pratar kommunen om att stora delar av Nygårdsvägen kan bli en del av Y-ring, och därmed ett huvudstråk för biltrafik.

– Det som händer nu är att man, i och med bygget av Ullevileden, vill koppla Nygårdsvägen till Y-ring. Därmed kommer vägen att bli hårt trafikerad. Det handlar om att förstärka en fysisk barriär som gör skillnad på Skäggetorp och övriga Linköping. Det känns som att styret smyger in något som bara stärker segregationen, säger Maria Moraes.

undefined
I planprogrammet för Skäggetorp låg ett stort fokus på att få till blandade boende- och upplåtelseformer. Målet var cirka tio procent småhus, 40 procent bostadsrätter i flerfamiljshus och 50 procent hyresrätter i flerfamiljshus.

I ett gemensamt ställningstagande föreslår de fyra oppositionspartierna att ett antal punkter ska läggas till bland de nya inriktningarna för Skäggetorp. De vill bland annat att fokuset på att bygga radhus förstärks, att ett fokus på att stärka tryggheten genom byggnationer läggs till och att ett tydligt mål för när Skäggetorp inte längre ska vara ett utsatt område tas fram. Partierna vill även utreda alternativ till att dra Y-ring på Nygårdsvägen men också möjligheterna till att leda kollektivtrafiken igenom stadsdelen.

– Att dra kollektivtrafiken genom området skulle innebära att man avlastar Nygårdsvägen och skapar en annan kvartersstruktur. Sen vill vi fortfarande göra Nygårdsvägen till en stadsgata, säger Maria Moraes.

undefined
Miljöpartiet, Linköpingslistan, Vänsterpartiet och Liberalerna föreslår att en utredning om möjligheterna att leda in kollektivtrafik igenom Skäggetorp genomförs. "Skulle innebära att man avlastar Nygårdsvägen", säger Maria Moraes.

Oppositionspartierna är också kritiska till att beslutet om planprogrammet kom som en överraskning för dem. De menar att frågan om Skäggetorps utveckling behöver en bred politisk enighet.

Det är inte mycket från planprogrammet som blivit verklighet, så vad är det egentligen värt?

– Inget om man inte ser till att det efterlevs. Men det får ju egentligen det förra styret stå till svars för, säger Cecilia Helber.

Men de här sakerna går väl att genomföra utan ett planprogram?

– Då måste man ha inriktningar, men i dem plockar man bort en massa saker. Man frånsäger sig bland annat löftet om att investera 250 till 300 miljoner kronor på kommunal mark under en 20-årsperiod. Man vill komma undan ansvaret. Det finns inte ett enda företag som får ihop en kalkyl på att bygga radhus i det här området, och därför måste kommunen matcha med insatser, säger Maria Moraes.

undefined
"Nu pratar man att man ska bygga större lägenheter för att motverka trångboddheten i Skäggetorp. Vi ser inte att det är fler lägenheter som behövs utan andra boendeformer", säger Maria Moraes (MP) och Cecilia Helber (LL).

S+M-styret ställde sig inte bakom något av oppositionspartiernas förslag vid samhällsbyggnadsnämndens sammanträde under onsdagen. Ordförande Stefan Erikson (M) förklarar varför.

– Det här ärendet handlar egentligen inte om att vi som partier ska ta ställning till hur den politiska styrningen ska se ut eller att vi ska ha en fullständig plan för den fortsatta utvecklingen av Skäggetorp. Planprogrammet upphävs för att undanröja hinder och skapa en handlingsfrihet framåt. Av det skälet ställde vi oss inte bakom något av förslagen, säger han och fortsätter:

– Alldeles efter årsskiftet kommer det dock att påbörjas en process mellan kommunen och fastighetsägarna i området för att se hur vi gör det här tillsammans. I den processen ska den politiska dimensionen från alla partier komma in.

Oppositionspartierna är kritiska till att beslutet kom som en överraskning för dem.

– Man kanske har blivit tagen på sängen nu, men det här är egentligen bara ett första steg för att undanröja hinder. Det politiska arbetet kommer efter årsskiftet och det kommer hela samhällsbyggnadsnämnden vara delaktig i.

undefined
S+M-styrets Kristina Edlund (S) och Stefan Erikson (M) menar att planprogrammet för Skäggetorp har inneburit hinder för utvecklingen av stadsdelen. "Vi ser att det kommer att krävas mycket mer insatser än vad man såg när planprogrammet togs fram 2017", säger Stefan Erikson.

Ni anklagas bland annat för att vilja komma undan ansvar genom att riva upp planprogrammet.

– Det är helt tvärtom. Vi frånsäger oss varken åtagande eller ansvar. Vi tar faktiskt på oss ett större åtagande då vi ser att det kommer att behövas mycket mer än vad som nämns i det gamla planprogrammet. I många delar tror jag att det finns en bred politisk samsyn.

När det gäller Nygårdsvägen som en förlängning av Y-ring poängterar Stefan Erikson att det är något som behöver utredas.

– Det här är något som är utpekat i översiktsplanen men det krävs utredningar för att kunna säga exakt hur det kommer att bli. Självklart ska vi inte gå fram med något arbete som innebär en försämring. De här barriäreffekterna som finns i staden är superviktigt för oss att hantera. På lång sikt kommer vi att, norr om Ostlänken, kunna knyta ihop Skäggetorp med övriga Linköping, säger Stefan Erikson.

Mer om Nygårdsvägen

"Nygårdsvägen bedöms fortsatt behöva ligga kvar i samma läge som idag och framöver utredas som utveckling till Y-ring kopplat till visionen i Utvecklingsplan för Linköpings ytterstad. Utvecklingsplanen för ytterstaden föreslår att Nygårdsvägen mellan Nya Ledbergsvägen och Nygårdsrondellen blir Y-ring och därmed ett huvudstråk för biltrafik. En omvandling till Y-ring skulle innebära en större mängd trafik, färre anslutningsmöjligheter, buller och en ökad barriäreffekt. Sammantaget skulle det innebära en mindre lämplig utveckling av bostäder på norra sidan Nygårdsvägen (norra sidan av Skäggetorp)".

Källa: Kommunens dokument "Bedömning av aktualitet för planprogram Skäggetorp".

Karta: Nygårdsvägen, Skäggetorp
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!