Vägverket kan inte göra allt

Bilisterna kör alldeles för fort. En bättre hastighetsanpassning är därför den viktigaste åtgärden för att minska dödsolyckorna.

LINKÖPING2004-09-24 07:00

-- Vi håller på att se över hastighetsgränserna, och ett beslut kan väntas nästa år, säger Mats Åke Blid på Vägverket.

En regional kraftsamling för att minska trafikdöden anordnades i Linköping på torsdagen, med företrädare för bland andra Vägverket, NTF, näringslivet och kommunerna i Östergötland.

Att nå Nollvisionens mål om högst 270 dödade år 2007 är tufft, och det krävs flera konkreta åtgärder för att minska de allvarligaste olyckorna i trafiken.

Kontroller

-- På i princip alla vägar måste hastigheten sänkas radikalt för att vi ska uppnå målet. Automatisk hastighetskontroll, som nu kommer att utökas, är ett sätt att få ner hastigheterna på vägarna. Ett annat är mittseparering och 2+1 vägar, och ny teknik som bland annat hjälper bilföraren att hålla rätt hastighet, anser Mats Åke Blid.

Vägverket klarar inte ensamt av att minska dödstalen i trafiken. Ett bättre samarbete mellan myndigheter, organisationer och näringsliv efterlyses.

-- Vi anser att den yrkesmässiga trafiken måste ha en trafiksäkerhetspolicy. Bälten ska användas, och farten anpassas efter den hastighetsgräns som råder. Polisiära insatser ska inte behöva förekomma på den här trafiken. Polisen behövs till viktigare uppgifter.

Förebilder

Ett sätt att öka trafiksäkerheten är att kommuner och landsting ställer krav på exempelvis alkolås i bilarna vid upphandlingen.

Den yrkesmässiga trafiken svarar för en ganska liten del av antalet svåra olyckor i landet. Men Vägverket anser att yrkeschaufförerna bör vara en förebild i trafiken.

-- Den här gruppen av förare påverkar andra i trafiken. Attitydpåverkan är viktigt, säger vägdirektör Rolf Johansson på Vägverket region sydöst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!