Miljöpartiet, Cecilia Gyllenberg Bergfasth:
När MP pratar om situationen i Linköpings skolor är det i termerna av en kris.
– Situationen i Linköpingsskolorna är oroande. Jag tycker att vi står på gränsen till en kris. Vi kanske inte är där än, men vi ser alla tecken. Vi ser att lärarna inte orkar, vi ser att det inte går att få tag i vikarier och vi ser att barnen med särskilda behov inte får det stöd som de behöver fullt ut, säger Cecilia Gyllenberg Bergfasth.
Partiet vill bland annat införa ett maxtak för antalet elever per kurator – och storsatsa på elevhälsan.
– Vi vill att man redan på förskolenivå, när lärare ser att ett barn inte hänger med, börjar arbeta och sätter in insatser. I dag får man vänta ett halvår, kanske ett år, för att påbörja ett stöd – och varje månad som går gör att barnen kommer efter, säger Cecilia Gyllenberg Bergfasth.
Centern håller inte med Miljöpartiet om att Linköpings skolor står inför en stundande kris.
– Vi har stora utmaningar som vi måste lösa, det är inte problemfritt på något sätt, men kris är det i Ukraina. Vi måste ha lite perspektiv på saker och ting och jag vill först och främst säga att Linköpings skolor är väldigt bra. Många familjer flyttar hit för att vi har en så bra utbildning – särskilt för barn med särskilda behov. Lärarna har anledning att vara stolta, säger Lars Vikinge.
Partiet vill sänka dokumentationskraven inom skolan, permanenta projektet kring heltidsmentorer och förstärka skolhälsovården. En förstärkning innebär mer resurser och mer personal men Centern tycker också att elevhälsan ska få större och tydligare befogenheter i att arbeta med barns psykiska hälsa.
– Om skolhälsovården hade fungerat bättre, och kunnat ta ett större ansvar för tidiga insatser, så hade inte alls lika många barn och unga behövt att komma till BUP (barn- och ungdomspsykiatrin), säger Lars Vikinge.
Liberalernas Åsa Wennergren har varit kommunalråd med ansvar för skola och utbildning under den gångna mandatperioden.
– Generellt sett ser det ändå bra ut, visst finns det olika delar i olika verksamheter där vi behöver göra mer, men om vi tittar på till exempel andelen elever som våren 2022 gick ut med en gymnasieexamen så ser det ju helt fantastiskt ut. Vi har alltså ökat andelen elever med en gymnasieexamen från 87 till 93 procent, säger hon.
Partiet vill fortsätta satsningen på heltidsmentorer, inrätta en språkförskola och möjliggöra särskilda undervisningsgrupper för stökiga elever och elever som är i behov av stöd.
– Det har blivit lite fult att sätta elever i andra grupper än i klassrummet, och det har genomsyrat skolan under många år. Det är en miss, inkluderingen i skolan har gått alldeles för långt, säger Åsa Wennergren.
– Vi vill se särskilda undervisningsgrupper för elever som behöver särskilt stöd men också för elever som stökar på lektionerna. Oftast är stöket en frustration över att eleverna inte hänger med, fortsätter hon.
Socialdemokraterna, Elias Aguirre:
Elias Aguirre, vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden, oroas över situationen i Linköpings förskolor.
– Jag träffar varje månad och vecka personal som är på väg att eller har sagt upp sig från förskolan. Bara under våren lämnade över 50 förskolelärare och barnskötare yrket i Linköpings kommun, säger han.
Partiet vill höja grundbemanningen i förskolan och på sikt minska barngrupperna. De vill också stoppa friskolorna vinstuttag och bygga ut Linköpings resursskolor från ett 50-tal elevplatser till ungefär 100.
– Det är en skolform för elever som verkligen har svårt att klara den vanliga skolgången. Det är bra både för eleverna och deras föräldrar men jag tror också att det är bra för skolan som helhet – att kommunens övriga klasser kan bli avlastade när de här eleverna får det stöd de behöver, säger Elias Aguirre.
Sverigedemokraterna, Torsten Svärdström:
Sverigedemokraterna och Torsten Svärdström anser att Linköpings skolor underpresterar och att invandringen är den främsta orsaken.
– Linköping är en högteknologisk stad med universitetssjukhus, universitet och teknikintensiv industri. Vi borde kunna prestera mycket bättre, säger Torsten Svärdström och fortsätter:
– Jag ser inte att vi behöver göra några radikala åtgärder. Problemet är att vi har haft en för stor invandring och har brist på lärare, för de små barnen, som pratar svenska. Vi måste få stopp på invandringen och låta tiden läka såret.
Partiet vill bland annat att rektorer och lärare får större och tydligare befogenheter att "agera" mot stökiga elever och de vill avveckla modersmålsundervisningen.
– Det är bortkastad tid, säger Torsten Svärdström.
Men är inte det viktigt för barnen att behålla och utveckla sitt modersmål?
– Jo, det är viktigt, men det är upp till individen själv. Man säger också att det bereder vägen att lära sig fler språk men vi har sett människor som aldrig lär sig svenska språket och, om man inte hinner lära sig svenska språket, måste något väljas bort.
Moderaterna, Erik Östman:
Erik Östman, ordförande i barn- och ungdomsnämnden, ger ett, som han själv uttrycker det, "udda vallöfte".
– Vi måste låta lärarna få vara lärare utan att vi kastar in politiska projekt uppifrån som riskerar att ställa till det. Det är oerhört lätt att komma med nya projekt men vi har ett kvalitetutvecklingssystem som kallas "skolutveckling i mitten" där skolorna har en väldigt viktig roll. Systemet ger resultat, bland annat i form av en stigande gymnasiebehörighet, och det måste få hålla i sig, säger han.
Partiet vill bland annat se över och förbättra kommunens vikariesystem och stärka samverkan mellan skola och socialtjänst.
– Det handlar om att skolan ska ha en enklare väg in för att bolla frågor betydligt tidigare och enklare med socialtjänsten. Att de barn som har det allra tuffast ska få hjälp tidigare. Det är viktigt för alla barn – om det finns elever som är utåtagerande eller har sociala problem drabbar det andras utbildning, säger Erik Östman.
– Vi vill också öka föräldraansvaret och arbeta mer med att få föräldrarna mer engagerade i sina barns skolgång, fortsätter han.
Linköpingslistan, Maria Esbjörnsson Lakatos:
Det nybildade Linköpingslistan säger så här om läget i Linköpings skolor:
– Linköping har väldigt bra skolor, många lärare har lärarlegitimation och vi har ett tätt samarbete med universitetet. Däremot kan man se att arbetsbelastningen på lärarna, från förskola upp till gymnasiet, är väldigt hög. Där måste vi se över saker och ting, säger Maria Esbjörnsson Lakatos och fortsätter:
– Jag tror att det är väldigt viktigt att inte komma med för många saker uppifrån. Vi inom politiken måste titta på vad lärare, rektorer, skolsköterskor och så vidare har för behov för att få en bra arbetsmiljö.
Partiet lyfter bland annat vikten av att utöka tvålärarsystemet.
– Vi tycker att det ska finnas en valfrihet för skolorna, dels när det gäller heltidsmentorer, men också tvålärarsystemet – att de är fria att satsa på till exempel fler kuratorer istället. Samtidigt tror jag att tvålärarsystemet, i de yngre åldrarna, är en väldigt god modell. Det är absolut värt att Linköpings kommun provar det, säger Maria Esbjörnsson Lakatos.
Vänsterpartiet, Sofia Frithioff:
För att stötta ett politiskt styre efter valet kräver Vänsterpartiet att skolornas budget höjs med 150 miljoner kronor.
– Det behövs en större grundbemanning i skolorna, vi ser att kommunen behöver kliva in med mer pengar. Personalen som jobbar i Linköpings skolor gör allt för att barnen ska lyckas. Som det ser ut i dag är det tack vare personalen att skolorna inte faller. De jobbar dubbelt så fort och på sin fritid – så det som inte fungerar är att vi har en ohållbar arbetsmiljö, säger Sofia Frithioff.
Var hittar ni pengarna?
– Dels är vi emot en kommunal finansiering av flygplatsen. Vi ser också att Linköping har länets lägsta kommunalskatt så vi är inte främmande för en höjning. Om vi höjer skatten med en krona har vi fortfarande en lägre skatt än Norrköping.
Partiet vill, utöver detta, utöka antalet brobyggare i skolorna och införa 30 timmar istället för 20 timmar förskola för alla barn i Linköping.
– Förskolan har en egen läroplan och det blir lite absurt när den bara ska gälla barn vars föräldrar har ett arbete eller studerar. Det måste gälla alla barn, säger Sofia Frithioff.
Kristdemokraterna, Kjell O Lejon:
Kristdemokraterna och Kjell O Lejon beskriver situationen i Linköpings skolor så här:
– Vi har bristande ordning och reda i skolan vilket har resulterat i att det för många lärare finns en situation där arbetsmiljön långt ifrån är den bästa. I skolsalen förhindras det goda lärande som vi skulle kunna ha, säger Kjell O Lejon.
– Vi har en oro i skolorna och på skolgårdarna i dag där det utövas våld, inte bara gentemot elever utan också mot lärare, och det är ett tydligt resultat av att man saknar en värderingsbotten som hade det gamla tillitssamhället som grund, fortsätter han.
För att komma tillrätta med detta vill partiet bland annat öka föräldraansvaret genom ett kontrakt mellan skola, föräldrar och elev.
Om man från politiken trycker på föräldraansvaret, alla föräldrar kanske inte har förmågan att ta ett större ansvar?
– Så är det ju, det kan ju vara så att eleven är den starka individen i familjen, men då kan man ha föräldrastödsprogrammet för att hjälpa föräldrarna. Det handlar om en insats för kommunens bästa, säger Kjell O Lejon.
Partiet vill också förstärka elevhälsan och införa ett tak på max tolv elever i barngrupperna på förskolan.