Välj rätt pump på macken

Rätt lufttryck i däcken sparar bränsle. Men viktigt är att använda rätt utrustning på macken när du mäter lufttrycket.

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2007-08-24 00:00

Det visar en undersökning som gjorts på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i Linköping.

När luftpumpar på 31 bensinstationer mellan Linköping och Borås testades gav hinkpumpar ett mer rättvisande resultat än kompressorslangar, där mätklockan finns på munstycket.

Kalla däck bäst

- Precisionen hos undersökta kompressorslangar har en väsentligt större spridning och kan visa både för högt och för lågt ringtryck. Däremot visar generellt sett hinkpumpen, den absolut vanligaste pumptypen, sällan ett ringtryck som är högt i förhållande till det verkliga lufttrycket i däcket. Därför är det viktigt att välja rätt luftpump på macken om bilisten ska kunna ta del av en lägre bränsleförbrukning, säger forskaren Per Jonsson på VTI.

Men det är inte bara luftpumpen på bensinstationen som avgör om du har rätt ringtryck. Om du ska kontrollera lufttrycket ska det helst göras när däcken är kalla.

- Efter en timmes bilkörning kan mätningen bli helt felaktig, eftersom däcken då är varma och du har ett högre ringtryck, säger Per Jonsson.

Fältmätningar nattetid

I studien ingick även att se hur mycket bränsle som bilisten kan spara med rätt lufttryck, i stället för att köra omkring med för lågt ringtryck i däcken.

Vid fältmätningar i verklig vägmiljö användes en Volvo 940 av 1992 års modell. Mätningar gjordes nattetid på en raksträcka på riksväg 1050 mellan Fornåsa och Klockrike.

- Resultatet visar att bränsleförbrukningen gick ned med 2,7 procent när bilen framfördes med rekommenderat lufttryck jämfört med ett ringtryck som var 15 procent under detta. Tidigare mätningar som bland annat Svensk Bilprovning gjort visar på ungefär samma resultat. En litteraturgenomgång har dock visat att det inte finns dokumenterade metodbeskrivningar, säger Per Jonsson.

Han hoppas nu att metoden som utvecklats i undersökningen ska öppna för fortsatta studier av olika däcktyper, dubb- friktions- och sommardäck, och den inverkan de har på bränsleförbrukningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om