När Östgötatrafiken för ett par år sedan gjorde om linjerna fick många Linköpingsbor tätare och snabbare bussförbindelser.
Men det fanns också de som fick det sämre. I bland annat Malmslätt och på Järdalavägen i Ekholmen var protesterna kraftiga över att busshållplatser plockades bort.
– Östgötatrafiken har velat skapa snabbare, effektivare trafik för att locka fler pendlare. Det har funkat jättebra – men vi har tyvärr också fått vita fläckar. För oss som är unga och rörliga är det inte så farligt att få 200 meter längre till hållplatsen, men har man svårt att gå kan det vara jättelångt, säger kommunalrådet Muharrem Demirok (C).
Nu ska därför så kallade servicelinjer utredas. Det är busstrafik som kan utnyttjas av alla, men som framför allt är tänkt för äldre och andra som har svårt att röra sig.
Servicelinjer har ingen fast tidtabell, utan den som vill åka ringer minst en timme innan och beställer resan. Bussen stannar så nära resenärens bostad och destination som möjligt och chauffören har gott om tid att hjälpa passagerarna.
– Det är ett mellanting mellan färdtjänst och vanliga stomlinjer. Vi kan inte ha servicetrafik i hela kommunen, men vi vill testa det i områden där det bor många gamla. Vi vill hjälpa dem som har svårt att åka med de vanliga bussarna men som ändå inte uppfyller kriterierna för att få färdtjänst, säger Demirok.
Järdalavägen 98–114 väntas ingå i ett testområde för servicetrafik. Här försvann hållplatserna när bussen från Ullstämma drogs in och ersattes av stomlinjen Sturefors–Ekängen, som går på Brokindsleden.
– Det bor väldigt många äldre här och bussarna har varit vår livlina. Nu sitter vi på våra balkonger och ser bussarna svischa förbi ute på Brokindsleden, säger Christina Gustafsson som blivit talesperson för en proteströrelse.
Christina hade helst sett en vanlig busslinje, men välkomnar försöket med servicelinjer.
– Jag är lite tveksam till det här med att man ska ringa innan. Men det kan nog bli bra, säger hon.
Linköping har haft servicelinjer förr och systemet finns i olika former i Norrköping, Motala, Mjölby och Finspång. Enligt Östgötatrafiken är servicelinjer ofta dåligt utnyttjade.
– Men vi tror att det finns ett behov i Linköping nu. Vi kommer förstås att följa detta noga. Om ingen åker så blir det ingen fortsättning, säger Muharrem Demirok.