Vårdboendet brister – ansvariga företaget krävs på miljonbelopp

Brister i verksamheten på Duvans vårdboende i centrala Linköping gör att kommunen kräver det ansvariga omsorgsbolaget på 5,5 miljoner kronor. 
Om problemen inte är lösta inom en månad ska avtalet sägas upp.
– Nu ligger bollen hos dem, säger Jonatan Hermansson (S), ordförande i vård- och äldreomsorgsnämnden.

Omsorgsföretaget Forenede Care, som driver vårdboendet Duvan i centrala Linköping, krävs på 5,5 miljoner i vite av kommunen.

Omsorgsföretaget Forenede Care, som driver vårdboendet Duvan i centrala Linköping, krävs på 5,5 miljoner i vite av kommunen.

Foto: Annie Hogner

Linköping2025-03-28 00:01

Sedan den 1 september 2024 drivs Duvans vårdboende av omsorgsföretaget Forenede Care. Under månaderna som passerat efter övertagandet har flera klagomål på verksamheten kommit in, vilket har gjort att vård- och omsorgsförvaltningen varit där på både anmälda och oanmälda besök för att kolla läget.

Det i kombination med en sedan tidigare planerad uppföljning av den nya utföraren har, enligt vård- och äldreomsorgsnämndens ordförande Jonatan Hermansson (S), lett till att flera brister har upptäckts. Han förklarar att det bland annat handlar om obefintliga eller bristfälligt framtagna genomförandeplaner, för låg bemanning av bland annat specialistundersköterskor och för dålig dokumentation av de boendes mående och behov.

– Det har inte varit tillräckligt bra vård och omsorg för de boende rent krasst, säger Hermansson.

Av den anledningen kräver nu Linköpings kommun Forenede Care på 5,5 miljoner i vite. Företaget har en månad på sig att rätta till bristerna. Görs inte det är planen från kommunens håll att säga upp avtalet.

– Nu ligger bollen hos dem, och jag hoppas att vitet skickar en väldigt tydlig signal nu om att vårt tålamod nästan är slut. För verksamheten och de boendes skull hoppas jag att man nu fort lyckas rätta till bristerna. Vi har satt ner foten.

Han förklarar att vissa problem som upptäckts redan har lösts längs vägen, men att problem fortfarande kvarstår.

Jonatan Hermansson (S) ser det som ett misslyckande att vården och omsorgen på Duvan inte är tillräckligt bra.
Jonatan Hermansson (S) ser det som ett misslyckande att vården och omsorgen på Duvan inte är tillräckligt bra.

Fanns det brister på boendet redan innan Forenede Care tog över?

– Så kan det nog ha varit. Sen är det likväl så att de haft verksamheten i ett halvår, så att de inte har löst bemanningen till idag har jag svårt att se att de kan skylla på brister som fanns när de tog över. Men jag är den första att säga att det tidigare inte varit tillräckligt bra uppföljning inom äldreomsorgen, säger Hermansson och påminner om att det är därför S+M-styret har satsat på skärpt uppföljning inom området.

Under tiden som uppföljningen kring Duvan har pågått har kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska gjort löpande besök på boendet, för patienternas skull.

– Men det har handlat om att säkra en lägstanivå, och vi vill nå högre än så. Det är det vi jobbar för nu.

Hur ser ni på ert eget ansvar i att omsorgen på Duvan brister?

– Vi har ställt höga krav på kvaliteten, som Forenede Care inte levt upp till. Ansvaret för äldreomsorgen är dock alltid ytterst vård- och äldreomsorgsnämndens, och den leder ju jag. Att det har blivit så här måste vi se som ett misslyckande.

Om de påtalade problemen inte är lösta inom en månads tid kan kommunen säga upp avtalet med Forenede Care.
Om de påtalade problemen inte är lösta inom en månads tid kan kommunen säga upp avtalet med Forenede Care.

Verksamhetschef på Duvans vårdboende är Elin Tillman. Hon avböjer att kommentera situationen, och hänvisar istället till Roy Sundvall, marknads- och kommunikationschef på Forenede Care. Han i sin tur ställer inte upp på en intervju, utan skickar ett skriftligt utlåtande och väljer att inte svara på följdfrågor.

I utlåtandet påstår Roy Sundvall bland annat att flera av bristerna som uppmärksammats i verksamheten fanns redan innan Forenede Care tog över, och att företaget redan har åtgärdat vissa av dem.

"Det stod tidigt klart att det fanns utmaningar och områden som inte hade varit tillräckligt prioriterade", skriver han och menar att de, sedan de tog över driften, arbetat för att förbättra verksamheten och lösa de problem som finns.

Sundvall skriver också att de tar kommunens synpunkter på stort allvar och kommer att åtgärda de brister som kommunen har poängterat, inom den tidsram som har getts.

"Vi har annonserat efter specialistundersköterskor sedan övertagandet, men som många andra i branschen har vi haft svårt att rekrytera personer med rätt bakgrund. Det betyder dock inte att bemanningen som helhet är bristfällig – vilket är en viktig skillnad", skriver Roy Sundvall.
"Vi har annonserat efter specialistundersköterskor sedan övertagandet, men som många andra i branschen har vi haft svårt att rekrytera personer med rätt bakgrund. Det betyder dock inte att bemanningen som helhet är bristfällig – vilket är en viktig skillnad", skriver Roy Sundvall.
Obesvarade följdfrågor

Forenede Care var tydliga med att alla frågor skulle tas via marknad- och kommunikationschefen Roy Sundvall, som endast gav ett skriftligt utlåtande via sms, avböjde en telefonintervju och avböjde att svara på följdfrågor. Några av frågorna han valde att inte svara på är följande:

Kan boende på Duvan, och anhöriga till dem, lita på att vårdboendet är patientsäkert?

Vilka konkreta åtgärder har ni vidtagit och redovisat?

Du skriver att flera brister varit kända sedan tidigare, men problemen har fortsatt även under tiden efter att ni tog över. Hur kommer det sig att problematiken kvarstår trots att ni varit medvetna om den?

Hur ser ni på att behöva betala vite på 5,5 miljoner?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!