Socialstyrelsen formulerar kritiken med krav på förbättringar efter en anmälan från en av vårdcentralens läkare. Följande områden pekas ut med brister i: Journaldokumentation, planering av patientbesökstider med risk för patientskador, tolkservice och introduktion samt brister i rutinen för läkemedelsinstruktion och remisshantering.
Första anmälanEfter samtal och korrespondens med ansvariga på vårdcentralen och platsbesök anser Socialstyrelsen att bristerna i journaldokumentation, läkemedelsinstruktion, remisshantering och introduktion har åtgärdats.
I sitt beslut skriver Socialstyrelsen också att vårdcentralens:
" ... hälso- och sjukvårdspersonal måste få tillräcklig tid avsatt för att kunna utföra sitt arbete med patienter i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet och för att ge patienterna en god och säker vård."
Andra anmälanLäkaren skrev i februari till Socialstyrelsen att "besökstiderna på 5, 10, 15 och 20 minuter i regel var dubbelbokade" och att resten ofta var "racertider" med extrapatienter utan att läkaren blev tillfrågad.
Socialstyrelsen tar också ställning till ytterligare en lex Maria-anmälan från Caremas medicinske chef i mars.
Då uppdagades, via en vårdtagare, att en annan vikarierande läkare på grund av hög arbetsbelastning och stress hade slarvat bort patientens journalnota samt att diktat saknades för 92 andra patienter.
Även här har ledningen börjat åtgärdat problemen. Ingen patient påstås ha lidit skada på grund av bristerna i Berga.