Det slår Inspektionen för vård och omsorg, IVO, fast.
Sjukvårdsrådgivningen i Östergötland, SVR, har funnits i drygt tio år. Tanken är att östgötar som drabbas av någon form av sjukdom ska slå numret 1177 till Vårdguiden och få prata med en sjuksköterska som kan bedöma behovet av vård. SVR ska, enligt uppdraget från Region Östergötland (tidigare landstinget), ansvara för överföringen till nästa vårdnivå så att patienten inte själv ska behöva söka sig vidare på egen hand.
Granskningen som IVO gjort visar att detta inte fungerar. Problemet är att primärvården inte har fått motsvarande uppdrag att ta emot och erbjuda patienter tid efter samtal. Enligt IVO har patienterna fått sämre tillgång till vård sedan 1177 infördes och det händer att patienter får ta upprepade kontakter med sjukvården under flera dagar innan de erbjuds tid.
– Det är inte rimligt att patienter bollas runt på det här sättet. Region Östergötland har ett ansvar för att se till att varje patient får en god vård, säger Helena Nilsson, inspektör på IVO, i en kommentar.
Senast den 29 oktober i år måste Region Östergötland redovisa vilka åtgärder som vidtagits med anledning av kritiken.