- Häromdagen ringde ett företag som skulle hjälpa oss mot blufföretag, berättar Barbro Swanberg.
Hon är företagare i Säby och så här års blir hon uppringd flera gånger i veckan av skojare. Sommaren är högsäsong för fakturaskojare, som hoppas att semestervikarier och stressade småföretagare ska bli lätta offer.
Barbro Swanberg är luttrad efter många år i arbetslivet, först på ett större företag och sedan på sitt och makens företag Säby maskin och jordhantering. Men en försäljare fick henne nästan på fall för någon vecka sedan.
Säby maskin annonserar i Lokaldelen.se, och dessa brukar uppdatera sin information såhär års. Så när hon fick ett samtal från ett företag som sade sig samla in uppgifter uppdrag av Lokaldelen.se, trodde Barbro Swanberg först att allt var i sin ordning.
Försäljaren och hon gjorde en uppgörelse och han faxade ett avtal som hon bara skulle skriva under. Men när faxet kom, från "Lokala telefonkatalogen", genomskådade hon bluffen. I finstilt text stod massor av extra avgifter som hon skulle förbinda sig att betala.
Hon ringde Lokaldelen.se, som direkt sa att företaget var en bluff. Då kollade hon företaget på Svensk handels hemsida.
- Jo, mycket riktigt stod just de här, en färsk varning med rött! Jag ringde tillbaka och fick faktiskt tag på killen. Du sitter ju och bluffar mig sa jag. Han blev galen!
Barbro Swanberg skickade tillbaka faxet överkryssat och där slutar den historien. Men för en del företag blir bluffakturorna en dyr historia.