Vd:n: Flera hundra kan anställas i Linköping

Saab har börjat serietillverka nya Gripen E i fabriken i Tannefors. Saabs vd, Håkan Buskhe, säger att företaget behöver anställa hundratals personer i produktionen.

Foto:

Linköping2019-02-15 10:11

På fredagen presenterade Saab sin helårsrapport för 2018. Försvarskoncernen redovisade ett justerat rörelseresultat på drygt 2,5 miljarder kronor, vilket ska jämföras med vinsten på drygt 2,2 miljarder kronor år 2017. Orderingången förra året uppgick till 28 miljarder kronor.

Vi fick på fredagen en intervju med Saabs vd Håkan Buskhe:

– Vi stärkte både vår omsättning och vår marginal. Vi har haft en bra utveckling i våra stora projekt, framför allt på våra små och medelstora ordrar. De har ökat ganska markant. Det är ett bra steg för att stärka Saab ytterligare framåt.

Vad var det viktigaste som hände under året?

– Om man ska peka på någon enskild händelse så var det T-X-affären. Ur ett Linköpingsperspektiv var det även viktigt att vi flög med vårt andra seriebyggda testflygplan, Gripen 39-9. Det var en viktig milstolpe i ett så stort projekt som har tiotals miljarder i orderstocken, säger Buske och fortsätter:

– 2018 var ett bra år. Men sedan är vi tyngda av ett negativt kassaflöde utifrån de milstolpar som finns i de stora projekten. Från 2020 kommer vi att få ett mycket starkare kassaflöde.

Under det fjärde kvartalet i fjol gjorde företaget en nyemission som drog in sex miljarder kronor.

Är det full fart i fabriken i Linköping?

– Ja, vi började serieproduktion av Gripen E i januari. Om man citerar FMV (Försvarets materielverk) så kommer Gripen E att vara färdig för att förbandsättas 2021 om man vill. Det är rekordsnabbt. Vi fick ordern 2013 och har utvecklat ett helt nytt stridsflygplan. Vi har ett stort tryck i Linköping och jag är glad över att vi har så många duktiga medarbetare.

Behöver Saab fler medarbetare i Linköping?

–  Ja, framförallt behöver vi fler industritekniker. Det är de som ska bygga ihop Gripen och få ihop systemen rent fysiskt. Där anställer vi väldigt mycket folk just nu. Men på konsultsidan har vi inte samma behov. Det ser positivt ut just nu för vår verksamhet i Linköping. Behåller vi vår produktivitet och våra leveranser ser det väldigt ljust ut framöver.

Hur många behöver ni anställa i Linköping?

– Det är hundratals vi pratar om på tillverkningssidan.

Nyligen lämnade Saab in en offert till Finland med ett erbjudande om 64 Gripen. Konkurrensen är dock hård. Fyra västländer har gett sig in i kampen om att ta hem affären: Sverige (Gripen E), Storbritannien (Eurofighter), Frankrike (Rafale) och USA (F-35 och F-18).

Hur ser du på möjligheten att sälja Gripen till Finland?

– Det är tuff konkurrens. Det handlar om 64 Gripenplan som vi erbjuder en mycket kompetent kund. Det skulle innebära väldigt mycket för Saab och Sverige att ha Finland som kund. Vi gör vad vi kan där med ett starkt erbjudande. Finland har transparenta och tydliga processer som vi uppskattar. Vi kommer att kämpa för att vinna.

Vad talar för Gripen i Finland?

– Sverige är ett litet land med en väldigt hög teknologisk kompetens. Vi är det enda företag i västvärlden som bygger ett helt nytt stridsflygplan som är specifikt utvecklat för att möta hoten från öst, för att citera vår flygvapenchef. Vi har ett fantastiskt erbjudande när det gäller att skapa en förmåga i Finland för att underhålla och utveckla det här systemet vidare, säger Buskhe och fortsätter:

– Men man ska inte gå in i förhandlingar och vara naiv. Vi tar det här seriöst och ser fram mot de utvärderingar som ska göras under de närmaste åren.

Kan tillverkning komma att ske i Finland?

– Som för många andra länder är det viktigt för Finland att ha en förmåga i landet när det gäller underhåll och utveckling av mjukvara. 75 procent av utvecklingskostnaderna för Gripen E är mjukvara. Vill Finland slutmontera och göra större delar, så ser vi det som en fördel. Det passar oss bra i vår produktionsstruktur.

Saab har inte gett upp hoppet om att sälja Gripen E till Schweiz. Företaget har nyligen lämnat in en offert till Alplandet på mellan 30 och 40 stridsflygplan. Detta trots att drygt 53 procent av de schweiziska väljarna i maj 2014 röstade nej till förslaget om att köpa 22 Gripenplan av den senaste versionen.

– Det är en ny upphandling. Nu ska Schweiz byta ut både F-5 och F-18. Det är ett nytt race med en tight tidsplan. Men vi har ett strakt erbjudande.

I Linköping pågår nu arbetet med att förbereda för tillverkningen av delar till skolflygplanet T-X. För Saab har samarbetet med Boeing skapat affärsmöjligheter i USA.

– Nu är det fullt tryck på att industrialisera flygplanet och skapa en produktionslina som ska kunna tillverka de första exemplaren. De första görs i Linköping. Ingenjörskunnandet finns i Linköping, men slutmonteringen sker i USA, säger Saabs vd och fortsätter:

– Vi ser fram emot att Saab Aeronautics får en stark bas i USA. Det kommer att gynna Saab men också Sverige.

Vad kan T-X-affären innebära i förlängningen?

– Tekniskt sett har vi alltid varit i den högsta divisionen. Men nu har synen på bolaget gått från elitserien till en superliga, från SHL till NHL, om jag uttrycker mig i hockeytermer.

Kan detta innebära fler affärer?

– Ja, det siktar vi på.

Är det fler länder som tittar på T-X?

– Ja, det är det verkligen. Vi ser fram emot att tillsammans med Boeing ta hem andra ordrar runt om i världen.

Vad blir den viktigaste händelsen under 2019?

– Jag ser positivt på 2019. Vi satsar åtta miljarder på forskning och utveckling, majoriteten av det gör vi i Sverige samtidigt som vi har de största intäkterna på export. Vi behöver tillväxt för att kunna investera de här summorna.

I Saabs fabrik i Tannefors pågår nu produktionen av nya Gripen E till Sverige och Brasilien.
I Saabs fabrik i Tannefors pågår nu produktionen av nya Gripen E till Sverige och Brasilien.
Saabs resultat 2018

Orderingång: 28 miljarder kronor

Orderstock: 102 miljarder kronor

Justerat rörelseresultat: 2,5 miljarder kronor

Utdelning per aktie: 4,50 kronor

Källa: Saab

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!