"Vi har nog handlat mer glass och öl"

Försäljningen för Sveriges klädbutiker har minskat i sommar. Men Linköpings handlare verkar trots allt nöjda med omsättningen.

– Jag har haft min bästa sommar på 10 år, och kunnat sälja varor till ordinarie pris.  Jag är lite trött på allt negativt som skrivs i branschtidningar om cityhandelns död, säger Joakim Davidsson, ägare av butiken Gräs.

– Jag har haft min bästa sommar på 10 år, och kunnat sälja varor till ordinarie pris. Jag är lite trött på allt negativt som skrivs i branschtidningar om cityhandelns död, säger Joakim Davidsson, ägare av butiken Gräs.

Foto: Frida Glenning Ströberg

LINKÖPING2018-08-09 18:30

Sommaren kom tidigt i år och har varit ovanligt varm och lång.

– Sommarkläderna, som butikerna har kunnat sälja till ordinarie pris, är slutsålda vilket har gett butikerna en högre bruttovinst. Men lagret av vårkläder, som skulle ha sålts i maj, är kvar i butikerna. Så ett tips är att köpa vårjackan nu om du vill fynda, säger Mikael Sandström, branschordförande Svensk handel stil.

I juni minskade klädförsäljningen – i de fysiska butiker och deras e-handel – med 5,2 procent, jämfört med föregående år. I juli fortsatte handeln minska med 4,5 procent. Det skriver Svensk handel i sin rapport Stilindex, där resultatet är mätt på jämförbara enheter och i löpande priser.

Mikael Sandström är – förutom branschordförande – också vd för modehuset Sandströms, med butiker utspridda över Östergötland och Småland.

– Vi har haft en minusförsäljning i juli. Men alla butiker har fått en jämn släng av sleven, butikerna i de mindre städerna sticker inte ut.

Mikael Sandström tror att augusti månad kan bli svår för vissa butiker.

– I augusti kan likviditeten för vissa butiker bli besvärlig. Butikerna har redan beställt höstkläderna, men kan få svårt att betala dem.

Men Mikael Sandström poängterar att augusti inte är någon stor höstmånad, och att butikerna kan komma igen senare i höst.

– Butiker som säljer kläder för skolungdomar kan se en ökad efterfrågan i mitten av augusti, när föräldrarna upptäcker att skorna är för små och ärmarna har krympt. Men vi vanliga döda shoppar höstkläder först när vi fått augustilönen.

Hettan har gjort att många av oss föredragit bad framför shopping.

– Vi har nog handlat mer glass och öl än kläder. Men om branschen hade haft ännu mer sommarvaror hemma hade vi sett bättre siffror för sommaren.

Det är alltså snarare svårigheten för butikerna att förutspå sommarens väder – snarare än kundernas shoppingvanor – som minskat försäljningen.

– Sommaren är alltid omöjligt att förutspå. Varje sommar köper butikerna in antingen för många eller för få shorts. Och lätta dunjackor för kyliga sommarkvällar – som vanligtvis är populärt – är tämligen ointressant i år.

Nu hoppas Mikael Sandström på ett ordentligt väderomslag.

– Ur försäljningssynpunkt behöver vi ett direkt omslag till en häftig, ruskig höst. Då skjuter efterfrågan på höstkläder i höjden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om