Nya cykellänken är klar – nu utreds nästa satsning

På fredagen öppnades Linköpings nya cykellänk mellan centrum och Hjulsbro. Vi har provcyklat.

Cykellänken från centrum till Hjulsbro går omväxlande på båda sidor av Brokindsleden.

Cykellänken från centrum till Hjulsbro går omväxlande på båda sidor av Brokindsleden.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2021-11-26 20:30

Cykellänkar – så kallas Linköpings breda och lyxiga gång- och cykelvägar som ska göra det populärare att cykelpendla. 

Först ut var cykellänkarna till Ryd och Skäggetorp, och tidigare i år invigdes en tredje längs Ålerydsvägen. Den fjärde går de 6,5 kilometrarna mellan södra Hjulsbro och centrum.

undefined
Den nybyggda sträckan mellan Uvebergsvägen och Hejdegården har kostat cirka 20 miljoner kronor, varav staten betalar nästan hälften. SM Entreprenad har utfört arbetet.

Sträckan Vårdsbergsvägen-Uvebergsvägen har varit klar en tid, men nu går det att cykla hela vägen via Hejdegården till centrum.

– Det återstår lite detaljer här och var – bland annat dekorationsbelysning i tunnlarna. Men nu är cykellänken öppnad, berättar projektledare Elna Hammarström.

undefined
Cykellänken går från södra Hjulsbro till Hejdegården. Inne i Hejdegården får man samsas med bilarna på gatan.

Dags att testa, alltså! Vi börjar mittemot simhallsbygget, där cykellänken startar enligt informationsskyltarna. Men i ärlighetens namn har inte mycket gjorts just här, utöver att markeringar i gatan visar vägen genom Hejdegården via Valhallagatan, Risbrinksgatan och Rundelsgatan.

Det är vid Braskens bro som cykellänken börjar på allvar – nästan fem meter bred och med en fil åt varje håll som gör att vi kan susa fram i full fart. En tunnel under Brokindsleden leder oss fram till Ödegårdsgatan och här har man fått kompromissa en del. Cykelvägen är lite smalare och vi får korsa både Ödegårdsgatan och Skogslyckegatan innan vi åter kan lägga i högsta växeln.

Varför hamnade cykelvägen på den här sidan Brokindsleden?

– Dels för att vi ville dra den så gent som möjligt. Dels för att det var svårt på den andra sidan, med koloniområden och markägarfrågor, svarar Elna Hammarström.

undefined
Här har tryckfelsnisse varit framme. Cykelfartsgata ska det stå. Bilisterna rekommenderas att hålla högst 20 kilometer i timmen och det är väjningsplikt från alla sidogator.

Vi kommer in på Munkhagsgatan. Här får man samsas med bilarna på en cykelfartsgata, vilket innebär att bilisterna rekommenderas att köra i högst 20 kilometer i timmen – även om det inte är olagligt att köra i 30.

Ännu en tunnel och vi är åter på den östra sidan av Brokindsleden. Efter en lång, flack fartsträcka är vi framme vid slutpunkten: Ullstämmarondellen. Härifrån går det andra cykelvägar – om än smalare – i alla väderstreck.

Vad blir nästa cykellänk?

– Vi utreder om det går att fortsätta tvärlänken från Ålerydsvägen genom Tinnerö till Mjärdevi, säger Elna Hammarström.

Men Tinnerö är ett naturreservat. Vid Majgatan tvingades ni ju nyligen korta av cykelvägen för att inte inkräkta på Vallaskogen?

– Ja, vi går in i det här med ödmjukhet. Det måste göras med stor hänsyn till naturvärdena och i dialog med bland annat länsstyrelsen. Men vi har gott hopp om att lyckas.

undefined
Cykellänken är bred och inbjuder till hög fart. Men på några ställen har kommunen behövt göra kompromisser som gör att man får sakta in.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!