Videon är inte längre tillgänglig
Från Sky Hotels balkong på 19:e våningen har vi utsikt över stora delar av centrala Linköping. Här ser vi hur morgontrafiken rullar in från Bergsrondellen och Kallerstadsleden för att leta sig vidare bort förbi stationen eller längs Östgötagatan upp mot Vasavägen.
Fram till 07.45 flyter det på helt utan problem. Sedan händer något. Trafiken tätnar, bilar fastnar i rondellen och köerna växer.
En riktig flaskhals
Längre in i centrum är S:t Larsgatan avstängd och det får bilisterna att söka sig andra vägar. Östgötagatan är ett sådant alternativ och många svänger upp på den från Prisorondellen (eller Steningerondellen som den egentligen heter).
70 meter upp på Östgötagatan kommer trafikljuset i korsningen med Sveagatan – och här identifierar vi en riktig flaskhals. När det är rött ljus blir det fullt på Östgötagatan, bilar blir stående i rondellen och köerna växer från alla håll. Att Sveagatan är avstängd mellan Östgötagatan och Götgatan på grund av husbyggen och ledningsbyten komplicerar ytterligare situationen.
Alexander Nilsson, trafikingenjör på kommunen, håller med om att något behöver göras åt trafikljuset.
– Vi har avvaktat några dagar för att se vilka vägar bilisterna tar, men nu är det dags att göra något i den korsningen. Vi får antingen stänga av trafikljuset helt eller programmera om ljuset så att det visar grönt längre tid för bilarna på Östgötagatan.
Sju minuters kö
På Vasavägen bildas också köer, från Abiskorondellen in mot centrum. Även på Lambohovsleden och Haningeleden går det trögt denna morgon, som många andra, rapporterar kollegor. Däremot flyter trafiken fint på Hamngatan, som annars är Linköpings kögata nummer ett.
Tidigare i veckan har arga läsare rapporterat att det tagit dem uppemot 25 minuter att köra Industrigatan. Den här morgonen klockar vi köerna från vår utsiktsplats till som högst sju minuter, vid åttatiden. En halvtimme senare är trafiken klart glesare.
Värsta tiden
Trafikkaos och långa köer? Nja, en stockholmare hade nog skrattat åt påståendet.
– Man kan inte säga att Linköping har några trafikproblem, framkomlighetsmässigt. Men det är en stad som växer snabbt och framförallt i morgontrafiken bildas det köer. Det handlar om en kort tid, 07.45–08.15 ungefär, säger Alexander Nilsson.
Nilsson menar att köerna under rusningstrafik är något som vi får lära oss leva med.
– Vi gör så gott vi kan, men det går inte att dimensionera vägarna efter den halvtimmen. Då skulle vi behöva ha en massa fyrfiliga vägar, det är inte realistiskt.
Bussarna går som de ska
På S:t Larsgatan var det kaotiskt i början av veckan, särskilt på måndagen då den stängdes av för genomfartstrafik. Nu verkar bilisterna ha hittat andra vägar och Östgötatrafikens trafikoperative chef Mattias Näsström är nöjd.
– Det går jättebra, efter omständigheterna. En del bussar blir försenade, uppemot fem minuter som mest, men det är klart hanterbart.
Sveagatans avstängning gör att buss nr 18 får leta sig andra vägar, via Platensgatan och Gustav Adolfsgatan, men inte heller där innebär det några större förseningar enligt Näsström.
Lars Jigered, Tekniska verkens projektchef för ledningsbytet på S:t Larsgatan, är också nöjd.
– Det fungerar klockrent.