"Vi tar problemen på största allvar"

"Vi höjer kraven på entreprenören i det nya avtalet", säger Per Karlsson, chef för beställningstrafiken hos Östgötatrafiken.

Per Karlsson menar att det är relativt få problem med färdtjänsten. "Men med nya avtalet kommer problemen kunna minska ännu mer", säger han.

Per Karlsson menar att det är relativt få problem med färdtjänsten. "Men med nya avtalet kommer problemen kunna minska ännu mer", säger han.

Foto: Roland Klinga

Linköping2018-10-03 06:00

LÄS MER: "Det kunde ha gått riktigt illa."

Färdtjänst är speciellt. Det kräver extra mycket av den som har huvudansvaret, den som har entreprenörskapet och den chaufför som är längst ut i kedjan. Alltså den som direkt möter kunderna. Det säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken och Per Karlsson, chef för beställningstrafiken, på samma företag.

– Vi ansvarar för 800 000 färdtjänstresor varje år. Det är klart att det blir fel ibland. Det händer när man jobbar med människor. Samtidigt måste vi alltid jobba med kvalitet. Vår nya upphandling som börjar gälla vid halvårsskiftet nästa år ställer ännu högre krav på entreprenören, säger Per Karlsson.

Men ni tycker att det har fungerat bra fram till nu?

– I stort sett. Samtidigt har vi identifierat de brister som funnits och specificerat hårdare i den nya upphandlingen, säger Per Karlsson.

Personerna bakom det bolag som vann upphandlingen i Norrköping hade över 2 000 viten på lite drygt ett år med ett annat bolag. Hur vet ni att det kommer att fungera bättre nu?

– Vi skärper kraven och får bättre möjligheter att följa upp de brister som vi får kännedom om. Transparensen blir större i det nya avtalet, säger Mattias Näsström.

Så ni kommer att följa upp återkommande problem om sådana uppstår?

– Ja, säger Per Karlsson.

LÄS MER: Förare: "Det är som att köra matkassar."

Enligt Per Karlsson och Mattias Näsström innebär Östgötatrafikens skärpta krav på entreprenörerna stora skillnader jämfört med tidigare avtal. Exempelvis finns det begränsningar i hur mycket huvudentreprenören kan använda sig av underentreprenörer. I avtalet finns också en skrivning som säger att chaufförerna hos huvudentreprenören ska ha "anställningsvillkor minst i nivå med gällande kollektivavtal". Skärpningarna börjar gälla från 1 juli 2019. Men redan nu har förberedelserna för de nya kraven börjat ta fart. Nuvarande chaufförer ska ju klara kraven från dag ett.

– I det nya avtalet är det också vi som ska godkänna de utbildningar som entreprenörerna använder sig av för att klara de krav vi ställer på förarna. Vi väljer inte utbildare. Men utbildarna ska klara vår granskning, säger Mattias Näsström.

– Vi bygger också ut vitessystemet så att det finns morötter för den som har få problem plus att vi uppdaterar modellen för körschemana. I dag använder vi en gammal modell som gör att det ibland blir väl tajta tider för chaufförerna, säger Per Karlsson.

Hur kontrollerar ni att den som är chaufför är lämpad att köra färdtjänst?

– Dels tar entreprenören utdrag ur brottsregistret som vi får se. Sen avgör utbildningarna om en person är lämplig eller inte, säger Per Karlsson.

Kan en chaufför som inte är lämplig tas ur tjänst?

– Ja. Men det är framför allt huvudentreprenören som ska ha kontroll på sin personal, säger Mattias Näsström.

Kan ni agera om det finns problem med en chaufför?

– Ja. Om vi får indikationer på problem tar vi upp det med entreprenören, säger Per Karlsson.

Vilka språkkrav finns på en färdtjänstchaufför?

– Den ska förstå det svenska språket så pass mycket att den klarar av nyanserna. Det följer en EU-standard, säger Per Karlsson.

Östgöta Taxi AB (som till stor del består av folk som verkade i Taxibil i Östergötland) är det bolag som vann upphandlingen om färdtjänst i Norrköping. Bolagets vd Emir Sobo vill inte svara på hur de ska jobba med utbildningar av sina chaufförer. Vi ville också veta hur de ser på kritiken från Lovisa Karlssons förälder och hur bolaget jobbar med chaufförer som inte fungerat. Så här svarar han i ett mejl där vi frågar om vi kan träffas: "Jag vill inte träffas och diskutera något med dig." Varken Per Karlsson eller Mattias Näsström vill kommentera svaret från Östgöta Taxi AB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!