Under den gångna veckan, som kallas Black Week, har konsumentrådgivningen i Göteborgs stad genomfört stickprov på 50 olika butiker. Deras undersökning visar att endast en av butikerna skyltar rätt och därmed följer den lag som trädde i kraft 1 september förra året, något som P4 Göteborg har rapporterat om. Lagen ska motverka så kallad fusk-rea, där butiken höjer priset kontinuerligt inför rea-kampanjen för att sedan få det att se ut som en stor sänkning.
– Så som lagen är utformad ska butikerna alltid, oavsett rea på året, ange vad det lägsta priset har varit de senaste 30 dagarna. Många butiker skriver till exempel att det ordinarie priset är 699 kronor medan rean är 499 kronor, eller så stryker man bara över ett pris. Det kanske sammanfaller med det lägsta priset under den senaste månaden men då måste det tydligt framgå, säger konsumentrådgivaren Gabriel Södersten som har varit med och genomfört undersökningen.
– Att bara en enda butik skulle visa priset korrekt är ett otroligt nedslående resultat. Det är nu av yttersta vikt att butikerna börjar ta detta på allvar och styr upp sina rutiner så att de ger konsumenterna korrekt information vid reor, fortsätter han.
När vi beger oss ut i Linköping under Black Friday och undersöker 35 olika butiker står det klart att i princip alla skyltar fel. De tydligaste felen är likt Gabriel Söderstens exempel här ovanför – att butiker endast skriver ut ett ordinarie pris i förhållande till reapriset.
De vanligaste felen vi hittar är när butiker skriver till exempel att det är 30 procent på allt i hela butiken eller 50 procent på en viss typ av vara. Även då ska det lägsta priset under den gångna månaden redovisas. I vår undersökning var det endast en butik i Linköping som har gjort just detta. Men det finns gråzoner.
– Bra exempel på det är om rabatten är 80 procent på ett helt köp, om du får två varor till priset av en eller om rea-erbjudandet endast riktar sig till kundklubbsmedlemmar. I och med att lagen är ganska ny finns det inga juridiska prejudikat och det är svårt att säga om det rör sig om reor eller andra typer av erbjudanden. Men tanken är att konsumenten ska kunna fatta medvetna val så jag hade föredragit att butiken skrivit ut månadens lägsta pris oavsett erbjudande, säger Gabriel Södersten.
Varför tror du att så många gör fel?
– Det är en bra fråga. I vår undersökning tittade vi primärt på stora kedjor inom till exempel hemelektronik. Där kan jag tycka att man ska ha den kompetensen. När det gäller e-handeln är det lite bättre men i butikerna ser man det nog inte som så prioriterat. Lagen är förvisso förhållandevis ny, men jag tycker ändå att man borde vara bättre.
Men innebär den nya lagen inte väldigt mycket arbete för butikerna?
– Jag förstår att det är svårare för de fysiska butikerna. På e-handeln räcker det att du skriver informationen på en plats och så är det klart. Men det finns ändå smidiga sätt. Om du har en klädbutik med en stång där det hänger flera produkter – då måste du nödvändigtvis inte markera varje enskild vara utan endast en skylt som sitter på stången.
Vad kan konsekvensen bli för en butik som skyltar fel?
– Det ena är att man tappar förtroende hos allmänheten och konsumenterna men det finns också marknadsstörningsavgifter kopplade till detta om Konsumentverket väljer att inleda en tillsyn. Så det kan bli kostsamt, säger Gabriel Södersten.
Viktor Schmidt är presschef på Svensk handel, handlarnas arbetsgivarorganisation. Han säger att man informerat sina medlemmar om lagen, men att det finns oklarheter kring den.
– Det tar ett tag för en lag att sätta sig, säger Schmidt.
Faktumet att så få butiker gör rätt tycker han är talande.
– Om det nu är så många som gör fel så kanske man bör se över om det är tillräckligt tydligt.
Som lekman kan man tänka: sätt upp det lägsta priset senaste månaden bredvid reapriset. Vad är så svårt?
– Man ändrar priser väldigt många gånger under väldigt kort tid under Black week till exempel, och då är det många som har haft problem med det.
Om prisändringarna gör det svårt att följa lagen, är det då inte bättre att helt enkelt inte byta pris lika ofta?
– I den bästa av världar så är det ju så. Men väldigt många handlare har låga marginaler.
– Det blir ju en konkurrensfråga. Man ser att andra företag gör det och då känner man sig tvingad att göra det själv.