I helgen kom beskedet om att regeringen över tid vill satsa 90 miljarder på en ny version av Jas Gripen. Ett efterlängtat beslut av många i Linköping.
Ett annat hett önskemål på Linköpings- och östgötapolitikernas önskelista är bättre järnvägsförbindelser till Stockholm. Under de senaste åren har lobbyinsatserna varit omfattande för att lansera den så kallade Ostlänken men den borgerliga regeringen har hittills varit kallsinning och hävdat att den är samhällsekonomiskt olönsam. På senare tid har östgötapolitikerna mött en större förståelse för att järnvägsförbindelserna åtminstone på delar av Ostlänkens sträckning måste bli bättre.
-- Den här augustiveckan kan bli den mest positiva för Linköping på 20-30 år, säger en glad och hemlighetsfull Paul Lindvall (M), kommunalråd i Linköping, som inte vill säga något om innehållet förrän partiledarna sagt sitt.
Han berättar däremot att politiker från Norrköping kommer att finnas på plats i Linköping under förmiddagen. En av dem är
Lars Stjernkvist, kommunalråd i Norrköping (S) som hoppas på att alliansledarna ska komma med besked om en järnvägsinvestering.
På sin blogg skriver Stjernkvist apropå alliansledarna besök idag:
" Det ryktas vilt om syftet med besöket. Några tror att det blir besked om nya spår mellan Linköping och Norrköping. Jag vågar inte tro, men hoppas förstås. Om det blir så, ja, då lovar jag att för första gången i mitt liv utbrista i ett oreserverat jubel för regeringen Reinfeldt."