Vill sänka hastigheten – får nej

Boende längs Stavsättersvägen i närheten av Sturefors har velat få till en hastighetssänkning på sträckan. Nu har både Länsstyrelsen och Transportstyrelsen sagt nej.

Foto: Mostphotos/Arkiv

Linköping2017-08-05 11:15

I flera år har boende längs med väg 699, även kallad Stavsättersvägen, mellan Sturefors och Vesterby golfbana oroat sig över fortkörande bilister. I mars 2016 skickades en begäran om en hastighetssänkning in till länsstyrelsen. Maxhastigheten på sträckan är 70 kilometer i timmen, de boendes förslag var att sänka det till 50 kilometer i timmen.

– Det är väldigt många som kör för fort och vi har haft flera avåkningar och personer som varit nära att bli påkörda, säger en av de boende som skrev begäran.

Länsstyrelsens svar kom knappt två veckor senare – ingen hastighetssänkning. Beslutet motiverades med att vägens utseende, med många kurvor och flera synliga hus längs med sträckan, gör det nödvändigt att trafikanterna begränsar och anpassar sin hastighet. Detta innebär att fordon med hänsyn till trafiksäkerheten ofta måste föras med betydligt lägre hastighet än den siffermässigt högsta tillåtna hastigheten som anges på vägmärkena. Att trafikanter framför sitt fordon i strid mot de generella hänsynsreglerna och gällande föreskrifter är i sig inte motiv för att besluta om en lägre hastighet, skrev Länsstyrelsen.

Men de boende var inte nöjda och överklagade beslutet till Transportstyrelsen.

– Vi vill att bilisterna ska anpassa hastigheten men många gör inte det utan kör istället i 90 eller 100 kilometer i timmen, säger en av de boende.

Den 1 augusti kom Transportstyrelsens svar – fortfarande ingen hastighetssänkning. I deras beslut skriver de att de är eniga med Länsstyrelsens beslut.

– Vi vet att många vill ha en hastighetssänkning utanför deras hus men vi måste tänka på signalvärdet som sänds ut. Sänker vi på en plats uppfattas kanske det som att det är okej att hålla maxhastigheten utan att anpassa sig på någon annan, säger Roger Hiding, chef över Transportstyrelsens vägtrafiksektion och som beslutat i denna fråga.

Hur kan man se till att bilar håller en okej hastighet?

– Vi ser hellre att man gör ändringar i infrastrukturen så att det ska kännas obekvämt att köra fort. Till exempel kan man smala av vägen, eller sätta upp trafiksäkerhetskameror men det är Trafikverket som beslutar om det, säger Roger Hiding.

Är det inte lättare att sänka hastigheten än att lita på att förare anpassar hastigheten?

– Vi vill inte ta ifrån föraren ansvaret att anpassa hastigheten som den har en skyldighet att göra, vi vill ha tänkande trafikanter, säger Roger Hiding.

De som bor längs med vägen kommer fortsätta försöka sänka hastigheten. De vill se en ny trafikmätning så att myndigheterna vet hur det ser ut. De ska även försöka få till en fartkamera.

– Vi vill förhindra att det sker en dödsolycka, det känns bara som en tidsfråga, säger en av de boende.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om