I Linköping har nybilsförsäljningen gått upp med 2 procent till 3 876 regi-streringar hittills i år (till och med oktober). Men i oktober rasade försäljningen med 18 procent, visar statistik som tagits fram av Statistiska centralbyrån, SCB, på Correns uppdrag.
Jämfört med riket i övrigt är uppgången på den lokala nybilsmarknaden liten. Men med tanke på den turbulens som varit på Linköpings bilmarknad under det senaste året är resultatet inte helt oväntat.
Bilgallerian, som gick i konkurs för snart ett år sedan, har skakat om marknaden rejält. Företaget var återförsäljare för Citroen och Nissan, bilmärken som minskat kraftigt i registreringsstatistiken. Citroen räddades i sista stund av en ny återförsäljare, Autopartner, men bilmärket har ändå rasat med 242 exemplar till 90 registreringar. Även Nissan, som saknar återförsäljare i Linköping, har minskat rejält, från 70 till 10 exemplar. Bilgallerians tredje nybilsmärke, Alfa Romeo, saknar också återförsäljare och har fallit från 35 till 2 nyregistreringar.
BMW har i år fått en ny återförsälj-are, Autopartner, efter att den tyska prestigebilen varit borta från nybilsmarknaden i flera år. Den nya bilhallen på Tornby har gett skjuts åt BMW-handeln, som tidigare dominerades av importbilar från Tyskland.
Etta på den lokala biltoppen är fortfarande Volvo, som ökar till 573 nyregistreringar, plus 27 jämfört med föregående år. Miljöbilarna, bilar som tankas med diesel, biogas och etanol, står för 19 procent av nybilsförsäljningen. Antalet dieselbilar med partikelfilter har fördubblats jämfört med förra året, men etanolbilsförsäljningen minskar. Kunderna ser på totalekonomin, och då är inte etanolen lika intressant. Däremot är det uppåt för Volvos Bi-Fuelmodeller, framför allt V70.
- Antalet biogasbilar har nästan fördubblats i år. Det är mycket glädjande och vi hoppas naturligtvis att Volvo ska överväga beslutet att lägga ner tillverkningen nästa år, säger vd Gunnar Sandrup på Rejmes.
Rejmes har hittills nyregistrerat 33 Bi-Fuelbilar (förra året 22 exemplar), och sålt 65 begagnade med biogasdrift.
Rejmes är även återförsäljare för Renault som visar stora försäljningsframgångar. Det franska märket har gått upp med 59 exemplar till 167 nyregistreringar i år. Här är det småbilen Clio och i viss mån Megane som är bästsäljare.
Saab vinner terräng och ligger nu tvåa efter Volvo. Den främsta anledningen till framgångarna är Saab 9-5 Bio-Power som körs på E85. Cirka 85 procent av alla 9-5-bilar som säljs har etanoldrift, 10 procent tankas med diesel och bara 5 procent körs på ren bensin.
- Etanolbilen har blivit en succé. Vi räknar med säljframgångar även nästa år när 9-3-modellen kommer i en etanolversion, säger Johan Milered, som är försäljningschef på Biva i Linköping.
Kombiversionen av 9-3 är bästsäljaren. Omkring 20 procent av modellen säljs med dieseldrift. I september var siffran hela 30 procent diesel, vilket är rekord.
Biva är även återförsäljare för Opel, men här har försäljningen minskat något. Intresset för Chevrolet i samma bilhall är ungefär samma som förra året. För någon månad sedan introducerades två nya modeller, Captiva som är en suv, och sedanmodellen Epica.
Den nya bilhallen som Engströms öppnade i maj i år har påverkat bilförsäljningen, och ökat intresset för de tre bilmärkena Volkswagen, Audi och Skoda.
- Exponeringen i nya lokaler har bidragit till försäljningsframgångarna, säger Håkan Johansson, som är platschef på Engströms.
Volkswagen ökar starkt efter att ha tappat marknadsandelar de senaste åren. I Linköping ökade försäljningen med 48 procent, inte minst tack vare nya VW Passat som rönt stora framgångar. Dieselversionen svarar för 34,3 procent av nybilsregistreringarna.
- Det är i storbilsklassen som dieseldrift är mest intressant.
Det märks inte minst i Audiprogrammet, där 26,2 procent av A6-modellen säljs i dieselutförande. A4 diesel har en andel på 23,1 procent. Totalt ökade Audi med 65 exemplar till 236 nybilsregistreringar.
Även försäljningen av tjeckiska Skoda har ökat. Här är Oktavia nästan lika stor som småbilen Fabia när det gäller antalet registreringar hittills i år.
- Vi väntar nu på att få in några bilmodeller med etanoldrift. Volkswagen har lovat att vi ska få bilar som går på E85 i början av nästa år.
Japanska och franska bilar förlorar marknadsandelar, även om intresset för enskilda bilmärken har ökat jämfört med föregående år. Honda, Mazda, Mitsubishi och Subaru går framåt, medan Toyota, som fortfarande är största japanska bilmärket, tappar mark.
Franska Peugeot, som förra året tangerade Saabs registeringssiffror, har inte lyckats klamra sig fast bland de tre främsta i biltoppen. Antalet registreringar minskade med 85 till 336 exemplar.
Den lokala handeln med exklusiva bilar är liten i Linköping. Hittills i år har tre exemplar av Jaguar och två Porsche registrerats, men ingen Rolls-Royce.