Volvo V70 byggs om till biogasbil

Det här är miljöbilen som kan rädda ansiktet på krisdrabbade Volvo Personvagnar. En V70-tank, som kan tankas antingen med etanol eller biogas, ska enligt vad Corren erfar börja serietillverkas i höst på Tekniska Verkens fordonsverkstad i Linköping.

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2008-07-07 00:00

Det är dock svårt att få information om projektet. Volvo Personvagnar och Tekniska Verken har lagt locket på. Biogasprojektet är än så länge superhemligt. Ett pressmeddelande om affären lär ha stoppats av Volvo i sista stund. Correns fotograf Peter Jigerström tog på måndagen den första bilden på Volvon som kan bli Tekniska Verkens bästa affär, en V70 Flexifuel som konverterats till biogasbil.

Den vita Volvon stod parkerad utanför Tekniska Verkens fordonsverkstad, där Stadspartner tidigare bland annat efterhandskonverterat Skoda Octavia och Citroën C5 till biogasbilar.

Mindre gastankar

Bilen som Volvo vill gömma är en V70 2,0 F, alltså ursprungligen en Flexifuel som tankas med E85, 85 procent etanol och resten blyfri bensin.

Men det som inte går att se är att kombibilen har fem seriekopplade mindre gastankar. För att få plats med tankarna har golvet i lastutrymmet höjts något. Kablar och sladdar i kupén tyder på att bilen nu testas i verklig trafik.

- Provkörningen har fungerat utmärkt, säger en källa som vill vara anonym till Corren.

Volvo Personvagnar och utvecklingsavdelningen på Tekniska Verken har diskuterat projektet under en längre tid. För Volvo betyder konverteringen av etanol/bensinbilarna en form av upprättelse efter kritiken mot nedläggningen av marknadens renaste miljöbil förra året. Även om Volvo inte vill, eller kan, återuppta tillverkningen av biogasbilar så har man inget emot att en annan aktör tar över.

Säljs i Volvohandeln

Tekniska Verken tror att det finns ett stort intresse för biogasbilen. När Volvo slutade tillverka V70 och S60 Bi-Fuel under våren 2007 registrerades 777 exemplar. Året innan såldes 2 334 gasbilar. Efter Volvos beslut att lägga ned tillverkningen av biogasbilarna för snart två år sedan har efterfrågan på miljöbilar ökat kraftigt.

Däremot har marknaden för biogasbilar nästan säckat ihop efter att Volvo satt stopp för fortsatt produktion av gasbilen.

Enligt vad Corren erfar kommer Volvo Personvagnar inte att satsa ett öre i biogasprojektet. Däremot kommer bilarna att säljas i Volvohandeln, med de garantier och serviceåtaganden som gäller i den vanliga bilförsäljningen.

Får en andra chans

För Tekniska Verken betyder utvecklingen och konverteringen av V70, Sveriges populäraste familjebil, ett enormt lyft. Fordonsverkstaden måste troligen byggas ut, och fler personer nyanställas. Målsättningen är att konvertera flera tusen V70 till biogasdrift under de närmaste åren.Tekniska Verken har även planer på att konvertera äldre V70 med bränsletörstande motorer till biogasdrift. Turbomotorer på 2,5 liter och en bränsleförbrukning på drygt en liter per mil har gjort att de här bilarna är svårsålda på begagnatmarknaden. När fordonen konverteras till biogasdrift och blir miljöbilar får de så att säga en andra chans, och här finns egentligen hur mycket jobb som helst.

Men det är dyrt att konvertera etanol/bensinbilar till biogasdrift. Certifieringen, som innebär att motorn måste godkännas för bränsletypen, ska vara klar i höst, och kostar Tekniska Verken nära 400 000 kronor. Extrakostnaden för varje bil beräknas till omkring 45 000 kronor. Priset för en V70 som kan tankas med två miljöbränslen lär hamna på runt 300 000 kronor. Men med eventuella subventioner kan priset bli något lägre. Allt tyder på att biogasbilen byggs i två utföranden, bland annat ska en "lågprisvariant" erbjudas på marknaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om