Mässan hålls för trettonde året. Den hölls på Linköpings Konsert och kongress. Hit flyttade mässan i all hast förra året och fick trängas tillsammans med ett annat arrangemang.
– I år har vi hela lokalen, det är luftigt och härligt, säger en glad Kenneth Lindblad.
Han tog initiativ till whiskymässan 2004 och den har utvecklats till en av Sveriges populäraste. Enligt whiskykännare en av Europas bästa.
Förra året räknade Kenneth Lindblad in 3 500 besökare, i år blir det ungefär 3 800 konstaterar han nöjt.
– Men det får plats med 500 till vid varje session, säger han.
Mässan håller öppet i tre omgångar. En på fredag och två på lördag.
Med var sitt litet tulpanglas i handen diskuterar Frida Nylund, David Westermark och Oscar Nylund i vilken av alla montrar de ska börja sin provsmakning. De har investerat i kuponger för 400 kronor, men ett två centiliters smakprov kan kosta allt mellan tjugo och 300 kronor, så de får se hur långt det räcker.
– Whisky är en sällskapsdryck. Man sitter och myser i soffan med kompisarna och njuter, säger Oscar från Ludvika. Han är på besök hos syster med pojkvän som pluggar på universitetet i Linköping.
I Rom corner, en nyhet för året, står ett glatt sällskap vid ett bord och smuttar på ett smakprov av den finaste (och dyraste) romen. Den föll både herrar och damer på läppen.
– Den har smak av choklad, väldigt fin, säger Lena Andersson som med maken Klas-Göran åkt kollektivt från Söderköping för att träffa vännerna Ann-Louise och Caj Cannervik. Först ett besök på mässan och sedan fortsätter de med middag hemma hos Cannerviks.
Kanske blir det en japansk whisky efter maten.
– Det är min favorit, den är inte så frän och har en fin sötma, säger Caj.