"Jag brukar vara öppen med min diagnos"

Diagnosen pÄverkar nÀstan allt i livet, men Wilma Dahlgren tÀnker inte lÄta den ta över. "Jag har mycket kÀmparglöd."

"Mitt mÄl Àr att alla med sprÄknedsÀttning ska kÀnna sig normala och fÄ vara en del av samhÀllet", sÀger Wilma Dahlgren, som Àr vice ordförande i det nationella ungdomsförbundet Unga med sprÄkstörning (UMS).

"Mitt mÄl Àr att alla med sprÄknedsÀttning ska kÀnna sig normala och fÄ vara en del av samhÀllet", sÀger Wilma Dahlgren, som Àr vice ordförande i det nationella ungdomsförbundet Unga med sprÄkstörning (UMS).

Foto: Jasmine HĂŒbinette

Linköping2022-10-14 05:00

Vi möts pÄ Linköpings stadsbibliotek. Den 24-Äriga Wilma Dahlgren verkar glad och lÀttsam. Hon promenerar ledigt mellan hyllorna med böcker. Det Àr hon som valt platsen.

– MĂ„nga med sprĂ„kstörning kan tycka att bibliotek Ă€r lite obehagliga. Jag lĂ€ser oftast inte böcker, men kan göra det om det behövs. Fast jag tycker inte att det Ă€r obehagligt, jag kör mest bara pĂ„.

Hon Àr undersköterska och sedan ett par Är tillbaka dessutom vice ordförande i det nationella ungdomsförbundet Unga med sprÄkstörning (UMS). Förbundet har idag 255 medlemmar, men att rekrytera nya medlemmar kan vara svÄrt.

– För mĂ„nga med sprĂ„knedsĂ€ttning tar det emot att trĂ€ffa nya mĂ€nniskor. Man Ă€r kanske rĂ€dd att sĂ€ga eller göra fel. BĂ„de för att man sjĂ€lv inte vill kĂ€nna att man gör bort sig, men ocksĂ„ för att inte omgivningen ska tycka att man Ă€r konstig. Det Ă€r egentligen jĂ€ttehemskt.

Enligt forskare vid Linköpings universitet Àr skolan en plats dÀr det ofta blir extra svÄrt för den hÀr gruppen. NÀr Wilma ska berÀtta om sin skolgÄng i vanlig grundskola blir hon allvarlig.

– Varje gĂ„ng jag gick ivĂ€g med specialpedagogen framstod jag som annorlunda, som att jag inte var normal som de andra. Det Ă€r som att alla mĂ„ste vara likadana i skolan.

"Vi Àr unika, men det gör oss inte till sÀmre mÀnniskor", sÀger Wilma Dahlgren om att ha en sprÄknedsÀttning.
"Vi Àr unika, men det gör oss inte till sÀmre mÀnniskor", sÀger Wilma Dahlgren om att ha en sprÄknedsÀttning.

Hur en person pÄverkas av sin sprÄkstörning Àr vÀldigt individuellt. Det kan innebÀra svÄrigheter att uttrycka sig, att förstÄ vad andra sÀger och att lÀsa skriven text.

– För mĂ„nga tar det lĂ€ngre tid att förstĂ„ nya begrepp och att lĂ€sa lĂ€ngre texter. Att dĂ„ behöva lĂ€sa högt inför klassen, som man ofta behöver göra i skolan, Ă€r ju en fasa för den med sprĂ„knedsĂ€ttning. Det Ă€r jobbigt och de andra i klassen skrattar Ă„t en. Jag spĂ€nde mig mycket dĂ„, men lyckades ofta dölja det ganska bra.

NĂ€r det var dags för gymnasiestudier blev det Riksgymnasiet i Örebro för Wilma. Det Ă€r en gymnasieskola för personer som Ă€r döva, har hörselnedsĂ€ttning eller sprĂ„kstörning. Hon skiner upp nĂ€r hon berĂ€ttar.

– Det var jĂ€ttebra. Innan jag började dĂ€r kĂ€nde jag ingen annan med sprĂ„knedsĂ€ttning. Jag kĂ€nde direkt att det hĂ€r kommer att bli bra. Man kĂ€nde sig accepterad och fick vara en del i en gemenskap.

"Jag blir irriterad nÀr folk sÀger att man ska öva sÄ att det gÄr över. Det Àr en funktionsnedsÀttning, den gÄr inte bara bort", sÀger Wilma Dahlgren om okunskapen kring diagnosen sprÄkstörning.
"Jag blir irriterad nÀr folk sÀger att man ska öva sÄ att det gÄr över. Det Àr en funktionsnedsÀttning, den gÄr inte bara bort", sÀger Wilma Dahlgren om okunskapen kring diagnosen sprÄkstörning.

Forskning visar att den med sprÄkstörning riskerar att hamna i exempelvis utanförskap och arbetslöshet, men Wilma har mÄnga kompisar och har jobbat som undersköterska pÄ flera olika arbetsplatser sedan hon slutade gymnasiet.

– Jag gillar att jobba med mĂ€nniskor och brukar vara öppen med min sprĂ„knedsĂ€ttning. Samtidigt brukar jag passa pĂ„ att berĂ€tta om andra saker som jag Ă€r extra bra pĂ„.

Hon verkar orÀdd, beslutsam och utÄtriktad, men Àven hon har varit bekymrad över hur det ska gÄ i livet.

– NĂ€r man fĂ„r sin diagnos undrar man ju hur det ska gĂ„ i livet. Man tĂ€nker pĂ„ hur svĂ„rt det kommer att bli och vad det betyder för ens framtid.

"Det varierar vÀldigt mycket hur man pÄverkas av att ha en sprÄknedsÀttning. Jag brukar vara öppen med det. För mig Àr det mest att det kan vara svÄrt att lÀsa mellan raderna. Det har ocksÄ varit svÄrt att lÀsa lÀngre texter och tagit lÀngre tid", sÀger Wilma Dahlgren.
"Det varierar vÀldigt mycket hur man pÄverkas av att ha en sprÄknedsÀttning. Jag brukar vara öppen med det. För mig Àr det mest att det kan vara svÄrt att lÀsa mellan raderna. Det har ocksÄ varit svÄrt att lÀsa lÀngre texter och tagit lÀngre tid", sÀger Wilma Dahlgren.

I egenskap av vice ordförande för UMS har hon varit pĂ„ skolor och berĂ€ttat om ungdomsförbundet. I en specialklass som hon besökte med förbundsordföranden sĂ„ fick de mĂ„nga frĂ„gor om hur livet kommer att se ut i framtiden för den som lever med sprĂ„kstörning. 

– Vi i styrelsen har blivit som förebilder för de yngre. SĂ„ att vi kan peppa och visa att det kan gĂ„ bra. Det kĂ€nns sĂ„ himla bra. NĂ€r man fĂ„r sin diagnos Ă€r det svĂ„rt att förestĂ€lla sig hur livet ska bli. NĂ€r jag var barn hade jag inga sĂ„na förebilder som visade hur det kunde bli sen.

Wilma berÀttar att hennes sprÄknedsÀttning Àr förhÄllandevis lindrig. Kanske var det ocksÄ dÀrför det dröjde till mellanstadiet innan hon fick en diagnos. Forskningen framhÄller tidiga hjÀlpinsatser som viktiga och för Wilma var specialpedagogen pÄ mellanstadiet ett stort stöd.

– Hon var superbra. De specialpedagoger jag haft har varit otroligt bra för mig. Mina strategier har varit att vĂ„ga frĂ„ga nĂ€r jag inte förstĂ„r och att skriva upp ord som jag tyckt varit svĂ„ra. Sedan har jag tagit reda pĂ„ vad de betyder.

"Lyssna pÄ personen och lÄt den ta tid. Det kan vara sÄ att personen försöker sÀga nÄgot, men kanske inte fÄr tillrÀckligt med tid", Àr ett tips som Wilma Dahlgren vill ge till den som möter nÄgon med sprÄkstörning.
"Lyssna pÄ personen och lÄt den ta tid. Det kan vara sÄ att personen försöker sÀga nÄgot, men kanske inte fÄr tillrÀckligt med tid", Àr ett tips som Wilma Dahlgren vill ge till den som möter nÄgon med sprÄkstörning.

Att skriva mycket tycker hon har hjÀlpt henne att utveckla sprÄket.

– Jag har mycket kĂ€mparglöd och vill aldrig lĂ„ta min diagnos övervinna mig, men det Ă€r svĂ„rt att hitta en balans. NĂ€r man har sprĂ„kstörning vill man gĂ€rna visa att man Ă€r stark och visa framfötterna, men samtidigt kan man kĂ€nna sig svag inuti.

För den som möter nÄgon med sprÄkstörning tipsar Wilma om att man kan behöva stanna upp en stund och lyssna.

– LĂ„t den ta tid. Mitt mĂ„l Ă€r att alla med sprĂ„knedsĂ€ttning ska kunna kĂ€nna sig normala och fĂ„ vara en del av samhĂ€llet.

UMS

Riksförbundet Unga med sprĂ„kstörning (UMS) vĂ€nder sig till personer med sprĂ„kstörning i Ă„ldrarna 13-30 Ă„r. 

Ungdomsförbundet grundades i februari 2020 och ingÄr under Riksförbundet DHB för familjer med barn som Àr döva, hörselskadade eller har sprÄkstörning.

Personer med sprÄkstörning kan ta hjÀlp av teckensprÄk för att kommunicera.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!