Vi möts pÄ Linköpings stadsbibliotek. Den 24-Äriga Wilma Dahlgren verkar glad och lÀttsam. Hon promenerar ledigt mellan hyllorna med böcker. Det Àr hon som valt platsen.
â MĂ„nga med sprĂ„kstörning kan tycka att bibliotek Ă€r lite obehagliga. Jag lĂ€ser oftast inte böcker, men kan göra det om det behövs. Fast jag tycker inte att det Ă€r obehagligt, jag kör mest bara pĂ„.
Hon Àr undersköterska och sedan ett par Är tillbaka dessutom vice ordförande i det nationella ungdomsförbundet Unga med sprÄkstörning (UMS). Förbundet har idag 255 medlemmar, men att rekrytera nya medlemmar kan vara svÄrt.
â För mĂ„nga med sprĂ„knedsĂ€ttning tar det emot att trĂ€ffa nya mĂ€nniskor. Man Ă€r kanske rĂ€dd att sĂ€ga eller göra fel. BĂ„de för att man sjĂ€lv inte vill kĂ€nna att man gör bort sig, men ocksĂ„ för att inte omgivningen ska tycka att man Ă€r konstig. Det Ă€r egentligen jĂ€ttehemskt.
Enligt forskare vid Linköpings universitet Àr skolan en plats dÀr det ofta blir extra svÄrt för den hÀr gruppen. NÀr Wilma ska berÀtta om sin skolgÄng i vanlig grundskola blir hon allvarlig.
â Varje gĂ„ng jag gick ivĂ€g med specialpedagogen framstod jag som annorlunda, som att jag inte var normal som de andra. Det Ă€r som att alla mĂ„ste vara likadana i skolan.
Hur en person pÄverkas av sin sprÄkstörning Àr vÀldigt individuellt. Det kan innebÀra svÄrigheter att uttrycka sig, att förstÄ vad andra sÀger och att lÀsa skriven text.
â För mĂ„nga tar det lĂ€ngre tid att förstĂ„ nya begrepp och att lĂ€sa lĂ€ngre texter. Att dĂ„ behöva lĂ€sa högt inför klassen, som man ofta behöver göra i skolan, Ă€r ju en fasa för den med sprĂ„knedsĂ€ttning. Det Ă€r jobbigt och de andra i klassen skrattar Ă„t en. Jag spĂ€nde mig mycket dĂ„, men lyckades ofta dölja det ganska bra.
NĂ€r det var dags för gymnasiestudier blev det Riksgymnasiet i Ărebro för Wilma. Det Ă€r en gymnasieskola för personer som Ă€r döva, har hörselnedsĂ€ttning eller sprĂ„kstörning. Hon skiner upp nĂ€r hon berĂ€ttar.
â Det var jĂ€ttebra. Innan jag började dĂ€r kĂ€nde jag ingen annan med sprĂ„knedsĂ€ttning. Jag kĂ€nde direkt att det hĂ€r kommer att bli bra. Man kĂ€nde sig accepterad och fick vara en del i en gemenskap.
Forskning visar att den med sprÄkstörning riskerar att hamna i exempelvis utanförskap och arbetslöshet, men Wilma har mÄnga kompisar och har jobbat som undersköterska pÄ flera olika arbetsplatser sedan hon slutade gymnasiet.
â Jag gillar att jobba med mĂ€nniskor och brukar vara öppen med min sprĂ„knedsĂ€ttning. Samtidigt brukar jag passa pĂ„ att berĂ€tta om andra saker som jag Ă€r extra bra pĂ„.
Hon verkar orÀdd, beslutsam och utÄtriktad, men Àven hon har varit bekymrad över hur det ska gÄ i livet.
â NĂ€r man fĂ„r sin diagnos undrar man ju hur det ska gĂ„ i livet. Man tĂ€nker pĂ„ hur svĂ„rt det kommer att bli och vad det betyder för ens framtid.
I egenskap av vice ordförande för UMS har hon varit pÄ skolor och berÀttat om ungdomsförbundet. I en specialklass som hon besökte med förbundsordföranden sÄ fick de mÄnga frÄgor om hur livet kommer att se ut i framtiden för den som lever med sprÄkstörning.
â Vi i styrelsen har blivit som förebilder för de yngre. SĂ„ att vi kan peppa och visa att det kan gĂ„ bra. Det kĂ€nns sĂ„ himla bra. NĂ€r man fĂ„r sin diagnos Ă€r det svĂ„rt att förestĂ€lla sig hur livet ska bli. NĂ€r jag var barn hade jag inga sĂ„na förebilder som visade hur det kunde bli sen.
Wilma berÀttar att hennes sprÄknedsÀttning Àr förhÄllandevis lindrig. Kanske var det ocksÄ dÀrför det dröjde till mellanstadiet innan hon fick en diagnos. Forskningen framhÄller tidiga hjÀlpinsatser som viktiga och för Wilma var specialpedagogen pÄ mellanstadiet ett stort stöd.
â Hon var superbra. De specialpedagoger jag haft har varit otroligt bra för mig. Mina strategier har varit att vĂ„ga frĂ„ga nĂ€r jag inte förstĂ„r och att skriva upp ord som jag tyckt varit svĂ„ra. Sedan har jag tagit reda pĂ„ vad de betyder.
Att skriva mycket tycker hon har hjÀlpt henne att utveckla sprÄket.
â Jag har mycket kĂ€mparglöd och vill aldrig lĂ„ta min diagnos övervinna mig, men det Ă€r svĂ„rt att hitta en balans. NĂ€r man har sprĂ„kstörning vill man gĂ€rna visa att man Ă€r stark och visa framfötterna, men samtidigt kan man kĂ€nna sig svag inuti.
För den som möter nÄgon med sprÄkstörning tipsar Wilma om att man kan behöva stanna upp en stund och lyssna.
â LĂ„t den ta tid. Mitt mĂ„l Ă€r att alla med sprĂ„knedsĂ€ttning ska kunna kĂ€nna sig normala och fĂ„ vara en del av samhĂ€llet.