– Månadskostnaden skulle­ ha blivit ungefär densamma­ om jag hade köpt bil. Jag hade pengar till kontant­insats men hade behövt låna resten, säger Jennifer.

2 600 kronor per månad kostar hennes fabriksnya Seat Leon och då får hon köra högst 1 500 mil per år. Service­ och vinterdäck ingår, men inte skatt och försäkring.

– Det blev lite dyrare för jag ville ha en del special­utrustning: sportstolar, led-strålkastare och ett bra ljudsystem. Och så är det automat – jag kör mest i stan och då är det bekvämt.

Artikelbild

Kontraktet binder Jennifer i tre år.

– Hade jag tagit lån hade jag varit bunden vid det i sju år. Då är det roligare att leasa­ och byta ofta. Om tre år kan jag lämna in den här bil­en och hämta en ny – eller köpa loss den om jag är väld­igt nöjd med den.

Privatleasing har blivit ett populärt sätt att skaffa bil, framför allt bland yngre­ människor. Dels har unga svårare att skaffa fram pengar till ett köp, dels har de ofta en lite annorlunda inställning till ägandet.

– Det har ingen betydelse för mig om jag äger bilen eller inte, jag vill bara ha en bil att åka i. En bil som jag gillar­ och är nöjd med, säger Jenni­fer.

Artikelbild

Att hålla sig inom 1 500 mil om året bör inte heller bli något problem, tror hon.

– Min pojkvän äger en bil och ska vi långa sträckor så tar vi den.

Seat är ett av de bilmärken­ där återförsäljarna satsar mest på privatleasing. Endast tre av tio nya Seat Leon, som Jennifer valt, säljs – rest­en leasas ut. I Linköping är Seats leasingandel ännu hög­re.