Backar 38 miljoner – hon ska vända läget

Inför valet 2014 lovade Socialdemokraterna att öka kommunens egen andel i äldreomsorgen till hälften. Ett löfte man nästan höll.

"Jag vill att personalen ska veta att jag har sett vilken kvalitet i jobbet de levererar", säger Anitha Lhådö, direktör för kommunens egen utförarorganisation som går back.

"Jag vill att personalen ska veta att jag har sett vilken kvalitet i jobbet de levererar", säger Anitha Lhådö, direktör för kommunens egen utförarorganisation som går back.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköpings kommun2019-11-08 18:30

Under många år med upphandlingar hade andelen äldreomsorg i egen kommunal regi sjunkit. 2014 drevs cirka 80 procent av privata aktörer, medan kommunens utförare Leanlink hade runt 20 procent.

Efter mandatperiodens slut kunde det konstateras att just det vallöftet infriats. I dag har kommunen nästan hälften av all äldreomsorg och den största privata utföraren är, idag som då, Attendo.

Leanlink har under många år klarat sin budget. Men runt 2017 började man backa och i år beräknas organisationen gå nästan 38 miljoner back.

Ansvariga politiker rynkar pannan i bekymrade veck och några kräver utredningar. Men att situationen ser ut som den gör är inte någon hemlighet för någon. Leanlinks förre direktör redogjorde för en svår situation på ett kommunstyrelsemöte så sent som några månader före valet förra året.

Ny direktör för Leanlink sedan årsskiftet är Anita Lhådö. Under flera år var hon chef för socialförvaltningen i Linköping. Då satt hon som beställare av biståndsbeslut. I dag sitter hon på den motsatta sidan. Den som ska utföra det som efterfrågas.

En nyttig erfarenhet att få möjlighet att se en sak från båda hållen, tycker hon.

Hon är självfallet bekymrad över ekonomin och säger:

– Jag och hela organisationen tar det här på största allvar. Vi vill och vi tar ansvar både för ekonomi och den verksamhet vi utför.

Men med detta sagt är det medarbetarna hon vill lyfta.

– De gör ett fantastiskt jobb och jag tycker det är tråkigt att de bara får läsa och höra om minuspengar och aldrig något om den goda kvalitet på den verksamhet som utförs inom Leanlink, säger hon.

Hon hänvisar också till den årliga kvalitetsundersökningen där äldreomsorgen får mycket höga poäng.

Varför Leanlink går back har sin förklaring, enligt Anita Lhådö.

Hemtjänsten är en av dem. Nu är det inte bara Linköping som har svårt med hemtjänstens plus och minus. Situationen har förvärrats under en femårsperiod och det är samma i hela landet och hör ihop med ändrat ersättningssystem och behov som snabbt kan skifta vilket kräver stor flexibilitet vad gäller bemanning.

I den pressade situationen införs en rad förändringar. Ett sådant exempel är ett nytt sätt att redovisa tiden man är hos en kund, eller brukare, som det heter nuförtiden.

I verksamhetsberättelsen för 2018 står: 

”Under året har förutsättningarna för en ekonomi i balans för Leanlink försämrats ytterligare mot bakgrund av förändringar av villkoren för utförande av hemtjänst. Exempel på detta är att ingen ersättning utgår längre för restid till kund, eller att den s.k. “bomtiden” (när kunden inte är hemma, trots avtalad tid) inte heller ersätts. Det framgår också att en översyn av ersättningsnivåerna skulle göras 2018/2019.” 

Ett annat exempel är att personal ska få rätten att arbeta heltid och en strävan efter att få bort de så kallade delade turerna. Förändringarna är mycket bra och behövs i ett modernt arbetsliv, anser Anita Lhådö. Men de är inte gratis.

Men fick ni inte pengar för detta?

– Jag hade inte ansvaret då. Men så mycket kan jag säga att om det kom pengar till förändringarna, så räckte de inte.

Ersättningen för personlig assistans är en annan verksamhet som visar minussiffror. Pengarna som betalas ut av Försäkringskassan täcker inte de faktiska kostnaderna, säger hon.

– Om ersättningen är en uppräkning med 1 eller 1,5 procent och löneökningarna ligger på 2 procent,  ja då blir det ett underskott, konstaterar hon.

Leanlink har en annan sits än ett privat vårdbolag, även om man konkurrerar på samma marknad. Organisationen måste exempelvis alltid vara beredd – man kan inte vägra – att ta över ett boende eller sörja för hemtjänst om det privata alternativet av något skäl inte längre kan driva verksamheten. Kommunen har alltid yttersta ansvaret. Det händer att man, vid ett övertagande, inte kommer överens om den ekonomiska ersättningen och i dagens läge finns ett tjugotal boenden där Leanlink inte kommit överens med beställaren, äldrenämnden, om vad det får kosta.

Varför Leanlink i förekommande fall inte kan driva ett boende för samma kostnad som ett privat bolag, handlar för Anita Lhådö om den kvalitet som organisationen utlovat. Några jämförelser med privata utförare vill hon inte göra.

– Men det jag kan säga är att vi har den personaltäthet som är avtalad.

Utmaningar är ett populärt ord inom politiken, men det som väntar den framtida äldreomsorgen och omsorgen på LSS-området är just det. Rejäla utmaningar, med en åldrande befolkning, svårigheter att hitta personal och ersättningar som inte täcker faktiska kostnader.

Inför nästa år har Leanlink “fått lov” att gå back 15 miljoner, under förutsättningen att beställarna godkänner åtgärdsprogrammet. Men till budgetåret 2021 ska man ha betat av hela underskottet.

Anita Lhådö vill tro att det är möjligt, men säger också att till sist handlar det om att bestämma sig för vilka samhällets kärnuppgifter är.

Hur ska ni klara det?

– Vi måste hitta andra arbetssätt och använda oss mycket mer av tekniken. Men det viktigaste för mig är att vi har en hög kvalitet och en stor delaktighet från våra brukare.

Att äldreomsorgen måste ta till sig av de tekniska landvinningar som görs inom omsorgsområdet är helt nödvändigt anser hon.

En åsikt som Sveriges kommuner och landsting delar. I rekryteringsrapporten "Sveriges viktigaste jobb finns i välfärden", från 2018 skriver man: ”Det krävs förändrade arbetssätt för att välfärdstjänsterna även framöver ska hålla en god eller förbättrad kvalitet. En möjlighet är att utveckla nya sätt att arbeta med digital teknik.”

SKL går så långt att man skriver att staten inte bör ge riktade statsbidrag som är kopplade till ökad bemanning eftersom "det kan motverka arbetet med att använda ny teknik samt att använda kompetensen rätt.”

Vidare i rapporten går att läsa: ”Att utveckla rekryteringsstrategierna innebär att man måste utmana traditionella arbetssätt och vara beredd på omfattande förändringar.”

Något som Anita Lhådö redan ser på yngre medarbetare i organisationen. 

– Unga människor idag vill bli sedda. De vill ha feedback. De har en annan syn på arbetslivet än tidigare generationers kvinnor och det är något vi måste lära oss annars tappar vi dem.

Leanlink är inte bara äldreomsorg, även om det är den största biten. Inom organisationen ryms flera verksamheter

– Alla våra uppdrag är viktiga. Det är vi som utför kommunens kärnuppdrag som handlar om stöd, vård, skola och omsorg. 

Att jobba inom omsorgen är ett krävande yrke. Det handlar om mer än att bara uppfylla basala fysiska behov. Personalen behöver varje dag förmedla trygghet och värme, säger Leanlinks direktör.
Att jobba inom omsorgen är ett krävande yrke. Det handlar om mer än att bara uppfylla basala fysiska behov. Personalen behöver varje dag förmedla trygghet och värme, säger Leanlinks direktör.
Leanlink i siffror

Verksamheter: Råd och Stöd, LSS funktionsstöd, Äldreomsorg, Stöd och service, Kost och Restaurang, LK-data.

2 529 var anställda vid senaste personalbokslutet. 

1 200 var inom äldreomsorgen.

Kvinnor utgör den största gruppen. 

1 951 kvinnor hade en fast anställning jämfört med 463 män.

Fler kvinnor inom äldreomsorgen arbetar heltid än deltid. 530 jämfört med 476. 

Fler män jobbar deltid än heltid inom äldreomsorgen. 73 mot 66.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!