BESKEDET: Så ska Hamngatan göras om

Alliansen vill öppna hela Hamngatan för biltrafik. Detta trots att kommunens tjänstemän anser att det innebär en hälsorisk för Linköpingsborna.

"Bussfilen blev inte bra. Jag tar på mig ansvaret för det och ser nu till att beslutet ändras", säger kommunalrådet Muharrem Demirok (C).

"Bussfilen blev inte bra. Jag tar på mig ansvaret för det och ser nu till att beslutet ändras", säger kommunalrådet Muharrem Demirok (C).

Foto: Per Olsson/arkiv

Linköping2019-11-12 13:00

År 2011 konstaterades att halten av hälsofarliga partiklar (PM10) var alltför hög i luften på Hamngatan. Den överskred EU:s miljökvalitetsnorm och kommunen var därmed skyldig att vidta åtgärder.

En sådan åtgärd var att göra om en fil i vardera riktningen på Hamngatan till bussfil. Tanken var – förutom att underlätta för busstrafiken – att få bilister att välja andra vägar, som Kallerstadsleden.

Biltrafiken gick mycket riktigt ner, med 20 procent, och partikelhalten sjönk under gränsvärdet. Men åtgärden var också impopulär bland många bilister, eftersom den skapade bilköer.

Muharrem Demirok (C), som var med och beslutade om bussfilen 2012, gick 2017 ut i Corren och sade att han ångrade beslutet och att han ville öppna hela Hamngatan för bilar igen.

Sedan dess har två utredningar gjorts, en av kommunens tjänstemän och en av SMHI. De visar att både partiklarna och kvävedioxidhalten skulle öka om bussfilen tas bort. Enligt SMHI:s beräkningar överskrider kvävedioxidhalten – som tidigare inte mätts i Linköping – redan idag miljökvalitetsnormen.

Kommunens tjänstemän bedömer att trafiken på Hamngatan ökar med 10–20 procent om bussfilen tas bort, vilket skulle öka föroreningarna och därmed risken att Linköpingsbor drabbas av hjärt-, kärl- och lungsjukdomar. 

Men den styrande Alliansen kommer vid onsdagens sammanträde i samhällsbyggnadsnämnden att gå emot tjänstemännen och besluta om att ta bort bussfilerna på Hamngatan och Tullbron, enligt ordförande Muharrem Demirok (C).

– Om vi bara tar bort bussfilen och inte gör något annat skulle partikelhalten öka något. Men vi ger också ett uppdrag till tjänstemännen att ta fram förslag om att minska partiklarna på andra sätt, säger han.

En del åtgärder är redan genomförda, som ny städutrustning och dammbindande medel. Det är nämligen vid vårstädningen av gatorna som partikelhalterna oftast är som högst.

– Det finns fler saker man kan göra. I andra städer jobbar man till exempel med dammbindande fasader och trädplanteringar, säger Demirok.

Nämndens vice ordförande Mari Hultgren (S) kommer att gå på tjänstemännens linje.

 – Vi ska inte utsätta Linköpingsborna för hälsorisker med dålig luft i innerstaden, kommenterar hon.

Frågan kommer så småningom att avgöras i kommunfullmäktige. Där har inte Alliansen majoritet, men kan räkna med stöd från SD som hade som vallöfte att ta bort bussfilerna.

Karta: Hamngatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!