Bara halva summan bör betalas tillbaka, enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nämnden rekommenderar Linköpings tårtverkstad att betala tillbaka halva kostnaden – eftersom tårtan finns i frysen och kan säljas, om än till lägre pris.

Det var i januari i år som kunden kom in i butiken och vill ha en tårta som skulle hämtas två dagar senare. Han betalade 799 kronor och fick veta att tillverkningen av en större dekoration skulle påbörjas så fort butiken stängt samma dag.

Kunden gick, men ångrade sin beställning. Enligt egen uppgift kom han då inte längre fram per telefon. Enligt företaget ringde telefonen inte alls medan tillverkningen av den stora dekorationen pågick.

Dagen därpå ringde kunden vid lunchtid och ville avbeställa. Företaget erbjud honom halva kostnaden tillbaka, eftersom 3,5 timmar redan lagts ner på dekorerna till tårtan. Det accepterade inte kunden. Efter så kort tid måste beställningen kunna ångras, menar han. Företaget å sin sida menar att tårtan blev klar enligt avtal och fortfarande finns kvar att hämta i fryst form.

ARN konstaterar att avtalet har ingåtts i butiken och att regler om ångerrätt därför inte gäller. Kunden har rätt att avbeställa men säljaren har rätt till ersättning för sina kostnader, till exempel för nedlagt arbete. Så är fallet i detta ärende, menar ARN. Samtidigt torde tårtan fortfarande gå att sälja. ARN rekommenderar därför att hälften av kostnaden betalas tillbaka till kunden.