I går skålade Cybaero i champange. Inte nog med att framtiden är säkrad för de närmaste åtta åren, de kommer även att mer än fördubbl­a sin personalstyrka på kort tid.  
– Vi har pratat med AVIC i flera år, men en order är inte en order innan sista pappret är påskrivet. Det blev det i går, säger Rolf Schytt som är operativ chef på Cybaero.

Företaget, som är stationerat i Mjärdevi, tillverkar förar­lösa helikoptrar som styrs från en kontrollstation på marken. Verksamheten för tanken till de amerikanska drönarna som används i USA:s krig mot terrorister, men Rolf Schytt menar att helikoptrarna inte tillverkas för militära ändamål.
– Det finns många användningsområden för obemannad övervakning. I Sverige skulle det till exempe­l vara ett effektivt sätt att hitt­a t­rasiga kraftledninga­r på vintern. Nu görs det med bemannade helikoptrar, det här är mycke­t billigare. Man kan även få överblick över en olycksplats där räddningstjänst har svårt att ta sig fram.

Tidigare i vår fick Cybaero­ en order från kinesiska tullen­. Det tror företagets vd Mikael Hult gjorde att många fick upp ögonen för dem. Han är glad över händelseutvecklingen.
– Jag har varit entreprenör­ i många år och det här är det största jag varit med om, s­äger Mikael Hult.

I Kina ska helikoptrarna säljas vidare och användas för civila och kommersiella­ syften, till exempel inom jordbruket, energisektorn och kustbevakning. I augusti­ reser företaget till Sydafrika för att träffa företrädare för naturreservat. Där ska helikoptrarna, om affären blir av, användas för att upptäcka tjuvjägare som skjuter noshörningar olagligt, vilket är ett stort problem i landet.

Förutom många arbetstill­fällen i Linköping, inte minst för ingenjörer, kan verksamheten komma att läggas ut till andra orter. I Åtvidaberg hyr Cybaero lokaler i Industri­gallerian där de förvarar delar av sitt lager. På sikt vill de förlägga en del av verksamheten där, då det finns möjlighet att provflyg­a helikoptrarna i närheten.
– Det kan nog bli en liten arbetsgrupp där redan till hösten. Sedan samarbetar vi med Partnertech i Åtvidaberg, och där kan nog ocks­å skapas nya jobb. Även om vi utökar vår egen personal­stryka kräver ju en sådan här order mer hjälp av under­leverantörer också, säger Rolf Schytt.
– Vi är cirka 50 personer i dag och jag räknar med att vi är närmare 100 vid årsskiftet 2015/16. De flesta hämtar vi nog från Linköping men det finns goda ingenjörer även på andra orter, sade Hult.

När affären, som gick i lås natten till onsdag, tillkänna­gavs bland östgötarna på East Sweden Garden, som firade det årligen återkommande evenemanget ”Flygets dag i Almedalen”, var det en riktig stämningshöjare.
Paul Lindvall, kommun­styrelsens ordförande i flygstaden Linköping, ansåg att det här var ett härligt kvitto på kommunens unika flygkunnande.
– Tack vare denna kärleksaffär mellan teknikföretag i framkant, kommunen och Linköpings universitet så är vi fortsatt attraktiva både hemmavid och ute i världen, sade han.