DC-3:an har en spännande historia som ska klarläggas parallellt med underhållsarbetet. I plåten kan man se planets tidigare märkning och att det deltog i andra världskriget. Efter kriget användes det som trafikflygplan i Norge och Sverige. 1960 såldes DC-3:an till flygvapnet och 1980 blev det en del av Flygvapenmuseums samlingar. Flygplanet är komplett och skulle, i alla fall teoretiskt, kunna flyga.

– Ge oss fem miljoner så kan vi ordna det. All teknik finns på plats och motorerna går runt, så det är bara att kavla upp ärmarna, skrattar Torsten Nilsson, enhetschef för samlingsenheten på Flygvapenmuseum.

Torsten skulle egentligen behöva 50 miljoner och ett nytt tak för att kunna bevara flygplanen i samlingen. Men tillsvidare har han fått nöja sig med en Facebooksida och ett tiotal frivilliga.

Artikelbild

| Johanna Lensell-Rebillon jobbar i normala fall på Linköpings kommun. Att polera flygplan är ett slitsamt men trevligt avbräck från vardagen.

– Vi har fått en härlig blandning av människor som vill hjälpa till. En av dem är dataansvarig, men kände sig så vansinnigt trött på tangentbord så att han tog en veckas semester för att hjälpa till och polera.

Det är en unik möjlighet att komma flygplanen nära, ännu närmare än man kommer som museibesökare, och det verkar det finnas ett stort intresse av. Ett tiotal personer har ställt upp med sin tid för att få planet att glänsa igen. Men det är inte bara människor som är flygintresserade.

– DC-3:an är rena BB-avdelningen, för fåglar. När vi har gjort det här färdigt ska vi bygga fågelholkar för fullt i vinter, så att fåglarna förhoppningsvis flyttar in där istället.

Flygplanet är i metall, men vissa av delarna är dukklädda, och det är det som är det svåraste att bevara. Därför har roder och andra delar varit bortmonterade. Dessa ska nu återmonteras så att flygplanet blir komplett.

– Det svåraste som finns är att bevara museiföremål utomhus. Det är ett ekorrhjul som vi ger oss in i, och det är ett hjul som har stått stilla under ganska många år som vi betalar priset för nu. DC-3:an kommer behöva vård varje år, men vi kanske behöver polera den vartannat, var tredje år.

Flygplanstypen är väl värd att bevara menar Torsten.

– DC-3:an förändrade världen. Det var med de här maskinerna den stora allmänheten började resa och åka på chartersemestrar. Invändigt är det en ganska original SAS-maskin med säten och gardiner och så vidare.