Det är 13:e gången i rad som Marö, Marknadsföreningen i Östergötland, arrangerar Agdatävlingen för de som jobbar med reklam och marknadsföring. I år har det kommit totalt 76 bidrag, vilket är flest i tävlingens historia. Juryn valde ut 24 bidrag – som tävlar inom åtta kategorier – till en final. Tävlingen avgörs på Agdagalan torsdag 4 april.

I sju av kategorierna tävlar marknadsförare med sina specifika reklamkampanjer men huvudpriset, Östergötlands bäste marknadsförare, utses ur den åttonde kategorin. Det är den vinnaren som utöver diplom och utmärkelser även får statyetten Agda, en blå höna som är arrangörernas motsvarighet till branschens mest kända pris "Guldägget".

Bland de nominerade finns det flera som hela svenska folket känner igen, som till exempel Norrköpingsföretaget Pantamera, nominerat till pris i tre kategorier "Kampanj – information", "Kampanj – reklam" och "Rörligt".

Artikelbild

| Glada vinnare på förra årets Agdagala. I år utses vinnarna på Elite Grand Hotel i Norrköping.

– Det händer mycket inom reklambranschen och vi följer utvecklingen när vi formar vår tävling. Många företag jobbar "in house", det vill säga har sin egen reklambyrå i huset. Reklam handlar om hantverk. Vi tittar på de som tänker nytt, banbrytande och annorlunda, säger Jenny Perérs, ordförande i Marö.

Enligt henne har storleken på de tävlande reklamföretagen ingen betydelse när vinnarna väljs ut.

– Vi dränks i reklam. Mottagare har blivit allt mer kräsna. Det gäller att sticka ut för att nå människor. Det är en konst och kan göras lika väl av små som av stora.