Länsförsäkringar Östgöta uppger i kontakt med oss att företaget märkt av ett ökat antal bankbedrägerier mot kunderna. Kunder har hört av sig till Länsförsäkringar Östgöta och berättat att de blivit kontaktade av någon som utger sig för att ringa från Länsförsäkringars säkerhetsavdelning. Kunderna har blivit uppmanade att logga in på internetbanken med sin säkerhetsdosa.

Länsförsäkringar Östgöta skriver i ett mejl till oss: "Vi vill varna våra kunder. Länsförsäkringar ringer aldrig upp och ber kunderna att logga in på uppmaning av oss. Varken med säkerhetsdosa eller bank-ID."

Företaget ger sina kunder följande råd: "Om man blir uppringd och ombeds logga in på något sätt ska man lägga på luren. Därefter kan man ringa till oss, berätta vad som hänt och fråga om vi har ringt upp.

Om det verkar vara ett försök till bedrägeri ska man polisanmäla på 114 14."

Polisen har under lång tid varnat för en typ av telefonbedrägeri som kallas för vishing, efter det engelska uttrycket voice phishing. Bedragarna ringer upp framför allt äldre människor och utger sig för att ringa från en bank. Bedragarna, som ofta låter förtroendeingivande och trevliga, försöker sedan att förmå personerna som blir uppringda att godkänna ett nytt mobilt bank-id. På så sätt kan bedragarna ta kontroll över konton och föra över pengar.