I högskolelagen står det att universiteten ska främja en hållbar utveckling. Detta tycker inte Klimatstudenterna i Linköping att stadens universitet gör.

–Vi har pratat om det med en lärare från vårt universitet. Hon är anställd för att få andra lärare att bli lite mer intresserade av hållbarhet. Men de visar tyvärr inte så mycket intresse. När hon upptäckte att vi fanns så kom hon till oss och ville jobba ihop. Hon berättade om högskolelagen, och att nästan ingen följer den, säger Stina Drexler, grundare av Klimatstudenterna i Linköping.

För att visa universitetets rektor att studenter och medarbetare är intresserade av hållbarhet har gruppen startat en namninsamling.

– Vi kräver att alla program ska innehålla någon slags hållbarhetsundervisning från och med vårterminen 2020. Vi kräver också att det borde vara mer press på lärarna att de ska vidareutbilda sig i hållbarhet, säger Stina Drexler.

Klimatstudenterna tycker att universitetet antingen kan ha allmänna kurser som alla måste läsa, eller så kan hållbarhetsutbildning integreras i alla program.

– Vi som studentgrupp vill påminna universitetet att vi måste börja nu. Det är bra att det görs mycket forskning, men vi måste också anpassa oss efter det forskarna kommer fram till. Vi har fler planer, men vi ville börja med utbildningen för det är det viktigaste. Man kan ju inte leva hållbart och kräva hållbarhet från omvärlden om man inte har kunskap om det, säger Stina Drexler.

Linköpings Universitets rektor Helen Dannetun tycker att det är väldigt bra att universitetet har studenter som engagerar sig i mycket viktiga frågor.

– Vi har naturligtvis ett ganska rejält miljöarbete kopplat till vår verksamhet, det är självklart. Vi har omfattande dokumentation och rapporter som vi jobbar med från varje år för att se vad vi gör och hur vi kan bli bättre. Vi har hundratals miljöforskare, säger Helen Dannetun.

Angående hållbarhetsutbildning för studenterna så berättar Helen Dannetun att det är på gång.

– Vi håller på med ett stort arbete nu där vi jobbar med att hållbarhetsmålen ska finnas med i varje program. Det är ett tydligt uppdrag vi har. Vår pedagogiska och didaktiska utvecklingsenhet håller också på och jobbar med stöd som lärare ska kunna hämta och låna. Det här är inget vi har haft länge, utan det har kommit de senaste åren för att vi ska kunna leva upp till de globala målen, säger Helen Dannetun.