Efter tio år: Nu slutar Håkan Buskhe

På tisdagen gjorde Håkan Buskhe sin sista arbetsdag som vd på Saab. Han lämnar ett företag som mår bättre än på länge och som har möjlighet att fortsätta växa.

På tisdagen gjorde Håkan Buskhe sin sista arbetsdag som vd för Saab. Under hans tid som högste chef har Saab utvecklat stridsflygplanet Gripen E och spaningsflygplanet Global Eye.

På tisdagen gjorde Håkan Buskhe sin sista arbetsdag som vd för Saab. Under hans tid som högste chef har Saab utvecklat stridsflygplanet Gripen E och spaningsflygplanet Global Eye.

Foto: Arkivbilder/Saab

Linköpings kommun2019-10-22 09:45

På tisdagen presenterade Buskhe försvarskoncernens resultat för årets nio första månader. Rörelseresultatet uppgick till drygt 1,7 miljarder kronor, vilket ska jämföras med resultat på 1,1 miljarder kronor under samma period i fjol. Orderingången uppgick till drygt 19 miljarder kronor – en förbättring med 2 miljarder jämfört med samma period 2018. 

– Det är en stark orderutveckling. Det är i linje med våra förväntningar. 

Hur känns det att göra din sista dag som vd?

– Det känns jättebra, det har varit fantastiska nio och ett halvt år på Saab. Det är roligt att lämna över till ett team som är väldigt starkt. Det är ju inte så att man gör ett sådant här jobb själv. 

Hur mår Saab?

– Vi mår betydligt bättre än när jag tog över. Vi hade en situation där det var väldigt osäkert om vi skulle bygga stridsflygplan. Vi tog ett antal viktiga beslut med stöd av styrelsen och huvudägaren Wallenberg för att hålla i vår kompetens, säger Buskhe och fortsätter: 

– Med de satsningar som vi har gjort har vi tagit fram massvis med relevanta produkter som behövs och som vi kan leverera på kort sikt. Man ska inte underskatta samarbetet med Brasilien när det gäller Gripen och med USA när det gäller T-X. Och nu på slutet med Storbritannien när det gäller stridsflygplanet Tempest. 

Vad anser du själv vara dina viktigaste insatser som vd på Saab?

– Jag kan bara konstatera att vi har gjort massa saker som har varit positivt under de här åren. Åtminstone jag är sådan som person att jag inte går och funderar på att det går bra, jag går hela tiden och tänker på att det kunde gått ännu bättre. Det är den inställningen man ska ha. 

Ser det ljust ut för Linköping som Sveriges främsta flygstad?

– Just i dag är Linköping inte bara den främsta flygstaden i Sverige, utan också i världen. Det är det enda stället där man utvecklar ett nytt stridsflygplan och ett nytt skolflygplan. Det ska man njuta av. Men man ska komma ihåg att det kommer efter väldigt hårt arbete. Om man inte fortsätter på den inslagna vägen med ödmjukhet kommer man inte att kunna behålla den positionen. 

Vad ska du göra i morgon?

– I morgon ska jag gå till stallet och mocka hästarna. Jag har fokuserat på att komma i mål med Saab. Jag kommer att återkomma, jag tänker inte sluta jobba. Det roligaste jag vet är att driva företag, så det tänker jag inte ändra på.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!