Förarbrist ger kaos i färdtjänsten

Trafikföretagen uppfyller i dag inte avtalen med Östgötatrafiken. De säger Eva Gylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Färdtjänsten har nu stora problem och företagen uppfyller inte det som finns i anbuden.

Färdtjänsten har nu stora problem och företagen uppfyller inte det som finns i anbuden.

Foto: Arkiv/Mikael Svensson

Linköpings kommun2019-09-08 07:00

Klagomålen på ständiga förseningar och trängsel i bilar är ingen nyhet för henne.  

– Nej, färdtjänsten är i dag långt ifrån bra, medger hon.

Problemet handlar om personal. Det fattas förare. Är det brist så blir det fler resor på de förare som finns. Det blir för lite ”luft” i förarnas körscheman.

– Men vi tar problemet på största allvar och har regelbundna möten med trafikföretagen där vi pekar på vad som måste åtgärdas. Vi jobbar stenhårt för att de ska leva upp till avtalet.

Östgötatrafiken är på inget sätt ensam om problemet, det är branschproblem och likadant i hela landet, hävdar hon.

Att bilarna ”packas” och kunderna sitter alltför trångt med tanke på olika funktionshinder är en följd av detta. Ett annat skäl till trängsel kan också vara att kommunerna, som betalar, vill ha tjänsten för en viss prislapp och då krävs det samplanering av åkande i varje fordon på en slinga.

Att en del uttrycker besvikelse tror Eva Jylltorp beror på vilka förväntningar man har. 

– Det här är ju ingen taxitjänst utan en samhällstjänst. Man får nog acceptera att det inte alltid är toppbekvämt. Även kollektivtrafiken förändras ju över tid. 

För dagen finns 5 618 utfärdade färdtjänsttillstånd i Linköping. Av de kan många vara på väg att gå ut. Den som ska söka nytt tillstånd kan också plötsligt befinna sig i en situation där man inte längre anses berättigade till färdtjänst. Något som upprör många som har bestående funktionshinder.

Skälet, enligt Charlotta Holmgren, gruppchef för särskild kollektivtrafik i kommunen, är att lagstiftningen kring färdtjänst är tunn.

 – Därför måste alla myndigheter förhålla sig till de domar i frågorna som kommer, framförallt från Kammarrätten. Det är det som styr vår verksamhet. I och med att verksamheten utvecklas via domslut så förändras också vem som får och vem som inte kan få färdtjänst

Förändringarna av det som styr förändras successivt över tid, förklarar hon. Normalt gäller ett färdtjänsttillstånd i fem år, med undantag för skolbarn. Vilket innebär att den som var berättigad till färdtjänst för fem år sedan, anses kanske inte längre – med gällande domslut – vara berättigade.

– Många uttrycker att de blev av med sin färdtjänst. Nej, du fick ett tidsbegränsat tillstånd och sedan får du söka om.

2019 års budget för färdtjänst är 63,3 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!