Det var vid lunchtid den 16 juli i år som 61-åringen, som är hemmahörande i Stockholmsområdet, begärde att få göra ett uttag på 987 00 eller 983 000 kronor. Pengarna skulle tas ut från ett företagskonto och utbetalas via en postväxel. 61-åringen, som legitimerade sig med ett körkort, hävdade att han skulle använda pengarna för att köpa en bil. Banktjänstemannen tyckte att det var konstigt att kunden inte kunde uppge vilken typ av bil han skulle köpa och valde att kontakta Nordeas kontaktcenter.

Det dröjde inte länge förrän banktjänstemannen fick reda på att det fanns misstankar om att kunden som förfogade över företagskontot kunde ha råkat ut för en identitetsstöld. Banktjänstemannen behöll lugnet och kunde med hjälp av ett chattprogram förmå en kollega att larma polisen.

När polisen några minuter senare kom till bankkontoret fanns den misstänkta kunden kvar. En av poliserna sträckte fram handen och presenterade sig. 61-åringen gjorde då ett misstag. Han presenterade sig med sitt riktiga förnamn. Efter en stund ändrade han sig och uppgav ett helt annat förnamn – ett förnamn som också återfanns på körkortet som han legitimerat sig med. Varningsklockorna torde vid det här laget ha ljudit tämligen högt och poliserna beslutade att gripa 61-åringen.

Utredningen visade att 61-åringen förfogade över ett förfalskat körkort som visserligen hade hans bild, men de övriga personuppgifterna stämde inte. De tillhörde en företagare som råkat ut för en id-stöld.

I förhör har 61-åringen erkänt brottet. Men han har inte kunnat lämna någon rimlig förklaring till hur han kommit över ett förfalskat körkort med hans bild. Av de frågor som riktats till 61-åringen framgår att polisen misstänker att andra personer låg bakom bedrägeriförsöket. 61-åringen har dock förnekat att han skulle ha utsatts för påtryckningar av någon för att genomföra brottet.