Cirka 140 personer har under de senaste veckorna blivit utbildade i de nya släcksystemen. Detta eftersom de nya brandbilarna är utrustade med mer avancerad teknik som ska effektivisera räddningstjänstens arbete. De fyra brandbilarna som nu finns i Linköping och Norrköping skiljer sig en hel del från de gamla.

– Nu har vi möjlighet att använda oss av fyra släcksystem vilket betyder att vi kan arbeta mer effektivt. De är dessutom bättre ur en miljöaspekt då mindre vatten krävs, säger Daniel Åsberg, brandman i Linköping.

Släckvattnet i brandbilarna blandas med olika tillsatsmedel för att effektivisera släckningsarbetet men också minska mängden vatten. En förhoppning är också att det sekundära arbetet ska bli mindre, det vill säga skadorna efter en brand då vatten ofta kan förstöra stora delar av en fastighet.

Artikelbild

| De nya brandbilarna kostar 5 miljoner kronor styck.

Personalen har också fått lära sig de nya kontrollpanelerna på brandbilarna som nu mera styrs via touchskärmar.

– De gamla brandbilarna var lite mer old-school. I det tidigare systemet var det ventiler som styrdes manuellt. Nu styrs det via en touchskärm, säger Jonas Holmgren.

Det är ingen billig historia. Cirka 5 miljoner kronor styck kostar de nya brandbilarna. Till utseendet ser de likadana ut som de gamla. Insidan är det stor skillnad på. De 18 ton tunga brandbilarna har 370 hästkrafter under huven, 3000 liter stor vattentank och en vattenpump med högtrycksdel som kan spruta ut 2400 liter i minuten.

– Senast vi fick nya brandbilar var för 5–6 år sedan. Vi har väntat i flera år på det här och personalen är väldigt engagerad, säger Jonas Holmgren.

Artikelbild

| Daniel Åsberg, brandman i Linköping.

De gamla bilarna kommer ersätta ännu äldre brandbilar på andra stationer. Cirka 20 år brukar den tekniska livslängden för en brandbil vara.

– Det finns en marknad för begagnade brandbilar. Även andra kommuner kan komma att behöva en lite billigare, äldre bil, säger Jonas Holmgren.